본 연구의 목적은 스케이트 활동이 정서장애 학생들의 문제행동에 미치는 영향을 탐색하는데 있으며 이를 위해 특수학교에 재학 중인 학생들 중 17세 남학생 2명을 부모 동의하에 대상자로 선정하였다. 단일 피험자 설계 중 A1-B1-A2-B2-A3 설계로 총 27회기 동안 연구를 실시하였으며. 스케이트 활동은 40분 분량의 사전 계획 된 프로그램을 적용하였고, 문제행동 측정은 정규 수업시간을 이용하여 측정하였으며 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 스케이트 활동은 장애 정도가 다른 두 학생의 문제행동 발생률을 감소시켰다. A학생의 문제행동 발생률은 기초선 기간보다 18.33%, B학생은 25.47%의 감소율을 보여 스케이트 활동이 두 학생 모두의 문제행동 감소에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있었
다. 둘째, 기초선 기간에 A학생의 표적행동은 팔 흔들기, 외마디 소리 지르기, 자리이탈순으로 높은 빈도수를 나타냈으나, 스케이트 활동 후에는 팔 흔들기 29.12%, 자리이탈 17.68 %, 외마디 소리 지르기 2.94% 순으로 감소율을 보여 스케이트 활동이 A학생의 팔 흔들기나 자리 이탈의 문제행동 감소에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있었다. 셋째, 기초선 기간에 B학생의 표적행동은 고음소리내기, 다리떨기, 상체 흔들기 순으로 높은 빈도수를 나타냈으나, 스케이트 활동 후에는 다리떨기 행동 31.2%, 고음소리내기 22.03%, 상체 흔들기 17.01%의 감소율을 보여 스케이트 활동이 B학생의 다리떨기, 고음소리 내기와 상체 흔들기 문제행동 감소에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있었다.
The purpose of this study was to explore the effect of skating activity on the misdeeds of the students with emotional disturbance. To achieve this aim, among the students going to a special school, two male students who are seventeen years old were selected after the final approval from their parents, and among the single-day sample design, A1-B1-A2-B2-A3 design was conducted for total 27 times. A pre-designed program was applied for the skating activity for 40 minutes and the measurement of problematic actions was recorded 27 times during the 40-minute regular class. The following conclusions were obtained. First, the skating activity
reduced the frequency of problematic behavior of the two students whose emotional disturbance was at a different level. Second, during the base-line period, the target behavior of A student was, in the order of higher to lower frequency, swinging hands, shouting out, and escaping the seat. However, after skating activity, the frequency of swinging hands, escaping seats, and shouting out reduced by 29.12%, 17.68%, and 2.94%, respectively, indicating that the skating activity has a positive effect in reducing the problematic behavior of A student such as swinging hands and
escaping seats. Third, during the base-line period, the target behavior of B student was, in the order of higher to lower frequency, making high-pitch sounds, shaking the legs, and swinging the upper body. However, after skating activity, the frequency of shaking the legs, making high-pitch sounds, and swinging the upper body reduced by 31.2%, 22.03%, and 17.01%, respectively, indicating that the skating activity has a positive effect in reducing the problematic behavior of B student such as shaking the legs, making high-pitch sounds, and swinging the upper body.