메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국무용예술학회 무용예술학연구 무용예술학연구 제58권 제1호
발행연도
2016.1
수록면
1 - 21 (21page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study undertakes a critical reading of three dance movies Dirty Dancing (1987), Step Up 2: The Streets (2008), Black Swan (2010). By applying a lens of critical theory, cultural studies, and feminist theories as expressed in writings by Roland Barthes(1957), Laura Mulvey(1975), Richard Leppert(2000), Sherill Dodds(2001), and others, this investigation questions how dance movies represent dancing body, sexuality, and social differences, which reflect, construct, and distribute various kinds of myth about dance and the body. First, dancing bodies in the movies show a typical formula of popular screen, which display dancing bodies, female bodies in particular, to be looked at, controled, tamed, and consumed. Second, the movies reproduce a time-old myth of a close relationship between dance and sexuality, both of which reciprocally feed each other. Third, the movies represent dance as a utopian site where social differences such as class, race, and gender are easily resolved or a transcendental site over differences. In conclusion, the dance movies embed cultural meanings and relationships, which reproduce myths of dancing body, sexuality, and social difference.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0