본고에서 검토하려는 것은 도시의 공간적 삶에 고유하게 함축된 퍼포먼스와 퍼포먼스성(Performance and Performativity), ‘연행(演行)’적 특징이다. 물질성의 상상적 무대를 바탕으로 도시에 거주하는 사람들 사이의 상호주관적인 체현의 실천을 경유해 새로운 의미 만들기, 정체성 만들기, 그리고 공동체 만들기의 사건이 발생한다. 도시적 삶의 리얼함과 그 변형은 도시 생활을 결정적으로 특징짓는 건축 공간, 도시 시민들의 일상적 체현의 상호행위, 퍼포먼스로부터 비롯된다.
본고는 ‘퍼포먼스로서의 도시’ 연구라는 주제 아래 그 이론적 배경을 살펴본 뒤 퍼포먼스되는 도시의 한 사례로서 ‘춤추는 도시’의 양상을 살핀다.
우선 <풍정․각>과 <불꽃돌격 경성유랑>의 분석에서는 건축된 기억의 공간을 통과하여 낙원악기상가나 세운상가와 관련된 도시의 기억이 어떻게 재출현하는지가 고찰된다. <풍정․각>에서는 낙원악기상가의 40년 희로애락을 의인화한 춤 동작들을 거쳐 박제화된 건축물의 물질성이 무용수들과 함께 캐스팅된 배우처럼 형상화됨으로써, 과거의 기억과 현재의 몸짓이 중층결정된 새로운 가소성의 공간으로 낙원상가가 재구성된다. <불꽃돌격 경성유랑>에서는 참여자들이 헤드폰을 착용하고 저마다의 춤을 추고 있는 장면을 댄서로 참여하지 않는 관객들이 위에서 내려다보게 해 기억의 장소에 대한 댄서들의 추적 행위 자체가 재추적되는 식의 새로운 서사가 생산된다. 이 같은 춤추는 몸의 통과에 따른 기괴한(Uncanny) 긴장은 낙원상가나 세운상가의 아카이브의 단순한 재생산에 저항하고 기념비적 건축물의 단단한 골격, 기원에 실질적인 건축물의 질료이자 물질인 살을 흔적으로서 남긴다. 해서 도시와 관련된 집단적 경험과 사회적 기억이 새롭게 생산될 잠재력, 도시가 변형될 가능성이 형성된다.
<Long Distance Voodoo>와 <Urban Alphabets>의 시티 댄스에서는 어반 미디어의 활용을 통해 도시적 의미가 새롭게 이해되고 생산된다. 상호행위성, 네트워크성, 유비쿼터스한 자질, 과정지향적, 역동적, 실시간의, 가변적인 자질들을 속성으로 갖는 디지털 미디어가 도시 공간 속에서 활성화될 때 도시 환경의 좀 더 집단적, 협업적 매핑(Mapping)이 가능해진다. <Long Distance Voodoo>와 <Urban Alphabets>의 어반 미디어 댄스는 이점을 잘 보여준다. <Long Distance Voodoo>에서는 도시 공간에서 흔히 느끼게 되는 고립감과 친밀감의 의미, 그리고 그로 인한 심리적 지리지가 어반 미디어적 댄스를 거쳐 다시 매핑되는 과정이 표현된다. <Urban Alphabets>에서는 ‘움직이는 외벽(Kinetic Façade)’에 따라 공공적 공간이 유희적으로 전유되는 과정이 표출되고 있다. 스크린에 시각화된 보행자들의 어반 알파벳과 어반 엽서에 의해 도시적 공간의 심리지리지는 놀이터의 공공공간으로 재매핑된다. 점점 미디어화되는 쪽으로 도시환경의 조건이 변화되고 있는 현 시점에서 사람과 사람의 만남이나 상호행위가 어떤 방식으로 변화되고 있고 이에 상응해 개인의 정체성과 공동체적 정체성이 또 어떻게 형성될 수 있는지 이상의 어반 미디어 댄스 작품들은 지시하고 있다. 이 퍼포먼스들이 함축하고 있는 것은 디지털 데이터에 의하여 미리 매개된(pre-mediated) 도시의 공공영역에서 만남의 연극적 무대이자 상호행위를 촉진하는 플랫폼으로서 도시의 공공영역을 경험할 수 있는 기회가 증대되었다는 점일 터다.
도시 자체를 퍼포먼스적인 것으로 보는 관점에서 추구하는 것은 도시의 기존 시공간적 한계와 그것들이 체계화한 감각적인 한계의 인프라 구조에 개입하여 도시 환경에 관련된 감각이 재조정되는 과정, 랑시에르(Jacques Rancière)적 의미에서의 ‘감각의 재분할(Distribution of the sensible)’ 과정이다. 우리를 둘러싼 도시 환경의 통합적, 일관적 의미가 방해되고 낯설어지면서 그것에 대한 재현의 감각이 탈구될 때, 바꾸어 말해 도시의 물질성에 관한 재현이 사회적인 담론적 실천, 의미 만들기의 실천과 분리되지 않는 구성적, 연행적(Performative)인 것임이 드러날 때, 도시에 대한 우리의 공간적 감수성은 확장된다.
This article focuses on city space as a practice of spatial turn to appropriate space newly. Then, this paper has a distinction in an attempt to regard cities as performing arts. In other words, this article examines the performativity implicit in spatial lives in city space. Via inter-subjective embodiments among citizens, events happen for newly creating meaning, identity, and community. The realness of urban life and its transformation stem from the daily mutual action between the architectural space and urban citizen, resulting in definitively features of urban life.
In city dance of <Pungjeong․gak> and <Flame-like Rush of Seoul Wandering>, the city memories of Nagwon Arcade and Seun Arcade are reappearing by dancers' passing through the built memories. <Pungjeong․gak> is aesthetically successful that the materiality of solid architecture is configured like another cast actor by expressing Nagwon Arcade's history through dancing, as if it has undergone all sort of human's emotions. <Flame-like Rush of Seoul Wandering> too achieves its aesthetics in the scene that dancers do their dances listening to each other's music with earphone while audience looks down it at higher floors. Through the monument, the dancing body continues to be rewritten at the present moment while dislocated, disappearing into the past of the absence. The uncanny tensions due to the passage of such dancing bodies resist the simple reproduction of the archives of the buildings, then leave fleshes as bodily traces to the solid skeleton of monumental architecture. As a result, the potential for collective experiences and social memory, namely, the possibility of transforming the city, is emergent.
In urban dancing of <Long Distance Voodoo> and <Urban Alphabets>, cities' meaning is more newly produced and understood with urban media. Digital media makes it possible due to its interactivity, networked-ness, ubiquitous qualities, process-oriented, dynamic, real-time, and variable qualities; thus, when they are activated in urban space, more collective and collaborative mapping of urban environment become realized. The urban media dances of <Long Distance Voodoo> and <Urban Alphabets> illustrate this. In <Long Distance Voodoo>, the senses of isolation and intimacy commonly felt in urban space, and their psychological geography are remapped through urban media dance. In <Urban Alphabets>, according to the 'kinetic facade', public spaces are playfully re-appropriated. The urban alphabets and urban postcards of pedestrians visualized on the screen remap the psychogeography of the urban space to the public space of the playground. Under current situation of urban environment with more media-orientations, these works indicate how for the meeting among people to change, correspondingly, how for individual and community identity to alter. The implications of these performances are the more opportunities to experience the public sphere of the city as a theatrical stage of the encounter and as a platform to promote mutual action among citizens in the public domain of the pre-mediated city by digital data.