현대 도시 디자인의 의미는 단순히 도시환경 디자인에만 국한되는 것이 아니라 도시 브랜드라는 추상적 가치로까지 확대되고 있다. 세계의 도시들은 도시의 발전과 경쟁력을 지속시키기 위해 도시 브랜드 디자인을 활용하고 있으며, 도시 브랜딩 전략은 도시의 브랜드 가치를 높이고 궁극적으로 지속 가능한 도시의 경쟁력을 확보하기 위한 방향성을 제시한다. 특히 최근 중국경제가 전면적으로 개방되며 중국 내 많은 도시가 이러한 취지에서 브랜드 개발을 시작하고 있다. 이에 따라 본 연구에서는 중국의 주요 도시 중 하나인 ‘선전’을 중심으로 브랜드가 도시 경쟁력 제고에 미치는 영향에 대해 검토하고, 도시 브랜드 디자인의 경쟁력 제고를 위한 방향성 제시를 연구의 목적으로 했다. 우선, 도시 브랜드 디자인과 도시 브랜드 이미지 간의 상관관계를 파악하기 위해 중국내 도시인 홍콩, 상하이 두 도시와 해외 도시인 바르셀로나, 뉴욕, 교토, 부산 4개 도시의 브랜드와 도시 이미지를 실증 분석했다. 또한, 중국 선전의 도시 브랜드 디자인을 분석해 이것을 국내외 도시 이미지와 비교했다. 비교 분석한 결과, 도시 브랜드 가치가 높고 좋은 도시 이미지를 가지고 있는 뉴욕의 ‘I♥NY’은 개혁적인, 다문화적인, 신뢰감, 도시 이미지로 브랜드 차별화에서 높은 점수를 얻었다. 반면, ‘선전’의 도시 브랜드는 도시 이미지와 다문화적 이미지에서 높은 점수를 얻지 못했다. 이는 도시 브랜드 디자인과 도시 이미지가 정비례의 관계에 있음을 유추하게 한다. 향후 ‘선전’의 도시의 경쟁력을 높이기 위해서는 ‘선전’의 도시 브랜드 디자인이 관한 문제가 시급히 개선돼야 할 것이다. 이를 위해선 우선 도시 브랜드를 위한 전략이 마련된 후 도시 브랜드의 디자인의 계획적인 개발이 뒤따라야 할 것이다.
The meaning of modern urban design is not just limited to urban environment design but is expanding to the abstract value of the urban brand. Cities around the world are using urban brand design to sustain the development and competitiveness of cities, and urban branding strategies provide a direction for enhancing the brand value of cities and ultimately securing the competitiveness of a sustainable city. In particular, the Chinese economy has been fully opened in recent years, and many cities in China are starting to develop brands for this purpose. Accordingly, the purpose of this study was to examine the impact of brands on enhancing urban competitiveness, focusing on Shenzhen one of the major cities in China, and to suggest directions for enhancing the competitiveness of urban brand design. First, in order to understand the correlation between urban brand design and urban brand image, the brand and urban image of two cities in China, Hong Kong and Shanghai, and four cities overseas, Barcelona, New York, Kyoto, and Busan, were empirically analyzed. In addition, it analyzed the urban brand design in Shenzhen, China, and compared it with the image of cities at home and abroad. As a result of comparative analysis,'I♥NY' of New York, which has a high city brand value and a good city image, scored high in brand differentiation with its innovative, multicultural, trustworthiness, and urban image. On the other hand, the city brand of Shenzhen did not get a high score for the city image and multicultural image. On the other hand, it was found that the higher the score of urban brand design, the higher the score of the urban image was, which makes it possible to infer that urban brand design and urban image are in a directly proportional relationship. In order to increase the competitiveness of the city of Shenzhen in the future, the problem of urban brand design in Shenzhen needs to be urgently improved. To this end, a strategy for an urban brand must first be prepared, followed by planned development of the design of an urban brand.