영재 교육에서 학문적인 지식뿐 아니라 사고력이 중심 교육 내용이 되어야 하며,
사고력 프로그램 개발은 사고력에 대한 개념 및 구성 요소, 과정, 차원의 국면에 대한
이해를 바탕으로 되어져야 한다. 사고의 유형은 감각적 사고, 연상적 사고, 논리적 사
고, 비판적 사고, 문제 해결적 사고, 창의적 사고로 구분되며, 영재 교육을 위한 사고
력 프로그램은 고등 사고 유형을 내용으로 하여야 한다. 사고 과정은 문제를 해결하
는 과정에 있어 지식, 사고 성향, 조작의 역동적 상호 작용 과정임에도 불구하고, 기
존의 사고력 프로그램은 내용 ‘지식’만을 강조하였다. 현실적인 사고력 모형으로 개별
‘지식’과 함께 다른 지식으로의 전이가 가능토록 하는 사고의 기능인 ‘조작’과 사고 과
정에서 개인이 보이는 사고 ‘성향’을 목표로 하는 통합적 사고력 프로그램 모형을 제
시하고 있다. 개발된 사고력 프로그램은 목표로 하는 사고 기능에 따라, 인지 과정 접
근, 발견법적 접근, 형식적 사고 접근, 언어 및 상징 조작 접근, 메타 인지적 접근으로
분류될 수 있으며, 특정 사고력을 목표로 개발된 프로그램을 통해 사고력이 향상 될
수 있는 것으로 나타났다. 사고력의 영역 일반성과 영역 특수성의 쟁점들에 대한 논
의에서 교과 지식을 배제한 일반적 사고나, 교과 내용과 관련된 사고만을 주장하는
교과적 사고보다는 교과 지식간의 전이가 가능하며, 일반성을 지닌 두 접근의 혼합적
이면서 상호 보완적인 방식이 바람직한 것으로 제안하고 있다.
Not only knowledge but also thinking ability must be considered as an important factor in gifted education. Developing programs for thinking ability should be followed after understanding concepts of thinking, its elements, dimensions, and processes. Thinking can be categorized into sensible, associative, logical, critical, problem solving, and creative thinking types. Thinking programs for gifted students may choose a higher one. Thinking process can be defined as a dynamic interaction among knowledge, disposition, and operation during a problem solving process. Many thinking programmes has put priority to knowledge as a program content but thinking dispositions, a personal thinking attitude and tendnowy may be considered to put into a thinking programme, with operations for transferability between specific knowledge. Thinking programmes can be classified as a cognitive process, a heuristic process, a former reasoning, a linguistic and imaginary operation, and a meta-cognition approach, according to the kinds of operations. Thinking ability has been reported to be improved by thinking programmes. On the controversial discussion between domain specific and
domain general strategies for thinking skills, this study suggests to have reciprocal and holistic approaches to specific knowledge from subjects rather than content-process dichotomy.