(연구배경 및 목적) 현대인들에게 있어 일상 속 삶의 질에 관여하는 다양한 장소들 중 도시공간이 갖는 의미는 매우 크다. 어떻게 하면 도시공간을 통해 현대인들의 삶의 질을 높일 수 있을지 생각해 본 것이 본 논문의 연구 배경이다. 본 논문에서는 도시공간 중 현대인의 삶과 밀접하게 관련되어 있는 지하철 역사 내부의 문화예술 공간을 주요 연구 대상으로 삼았다. 본 논문은 문화예술어메니티 관점에서 기존에 다발적으로 진행되던 개발 사례들을 살펴보고 관련된 공간디자인적 특성을 도출하였다. 지하철 역사 내부 공간을 문화예술 공간으로 활용한 일부 사례들을 선정해 분석해봄으로써 향후 더 나은 도시 지하공간 개발의 방향을 고찰하는 것이 본 논문의 목적이다. (연구방법) 본 논문에서는 도시 지하공간, 지하철 및 문화예술어메니티와 관련된 선행 연구논문들을 분석해 관련 디자인 특성을 도출하였다. 도출된 디자인 특성을 분석의 틀로 삼았고, 분석의 틀에 따라 지하철 역사 내부에 문화예술 공간이 조성된 대표적인 사례 5곳을 선정하였고, 현장 답사 방법을 통해 분석하였다. (결과) 지하철 역사 내부에 조성된 문화예술 공간에 대한 사례 분석을 통해 사회성, 지역성, 문화성, 경제성, 심미성 등 5가지의 관련된 공간디자인 특성을 도출하였다. 종합 분석 결과, 첫째, 사회성의 세부요소 중 사회적 통합성의 경우 구현 정도가 상당히 미흡한 경향이 나타났다. 둘째, 지역성 방면에서는 각각의 지하철역마다 지역의 특색을 잘 접목시켜 지역의 정체성을 잘 구현한 것으로 나타났다. 셋째, 문화성 방면에서는 각각의 지하철역마다 지역의 문화적 이미지와 지하철역 내부의 문화예술 공간의 이미지를 잘 접목시켜 문화적 상징성을 잘 구현한 것으로 나타났다. 넷째, 경제성 방면에서 정부 주도의 문화예술 공간 조성이 두드러졌다. 마지막으로, 심미성 방면에서는 기존의 지하철 역사 공간과 어울리도록 역사 내부가 잘 조성되어 있고 역사 외부와도 물리적, 심리적으로 조화를 이루고 있는 것으로 나타났다. (결론) 현장 답사를 통해 지하철 역사 내부에 문화예술 공간의 조성 과정이나 그 이후의 활용에 있어서 시민의 참여도가 전반적으로 낮은 것을 알 수 있었다. 이용자 수요성이 미흡했으며, 문화예술 공간을 조성하는 프로젝트가 주로 정부 주도하에 실시되는 점이 아쉬운 점으로 나타났다. 이러한 결론을 토대로 향후 사회적 통합성의 구현, 다양한 형식과 내용의 문화예술 콘텐츠들을 활용한 이용자 수요 제고, 문화예술 공간 조성의 과정 및 그 이후의 이용에 있어서의 시민 참여도 제고 등이 향후 주요 연구과제로 전망된다.
(Background and Purpose) Urban spaces influence the quality of everyday life for modern people. This study is focused on improving the quality of modern people's lives through urban spaces. Cultural art spaces within subway stations are the main subjects of this study, which systematically synthesizes development cases that have been going from the perspective of culture and art amenities. Additionally, related spatial design characteristics were deduced, and some cases that utilize the inner space of subway stations as cultural art spaces were analyzed to examine future directions for urban underground space development. (Method) Related design characteristics were derived by analyzing previous research papers on urban underground space, subway stations, as well as culture and art amenities. As per the framework of this analysis, five representative examples of cultural art spaces in subway stations were selected and analyzed through a field-trip method. (Results) Through a case study on a cultural art space created in the inner subway station, five related spatial design characteristics such as sociality, regionality, cultural orientation, economics, and aesthetics were demonstrated. The results of the comprehensive analysis were as follows. First, among the detailed elements of sociality, the degree of implementation on social integration tends to be insufficient. Second, in the aspect of regionality, each subway station successfully implements its regional identity by combining local characteristics in the cultural art space of the inner subway station. Third, regarding cultural orientation, each subway station uses cultural symbolism by combining cultural images in the design of the station. Fourth, in the aspect of economics, government-led cultural art space creation is prominent. Finally, in the aspect of aesthetics, the inner space is well-organized to match an existing space in the subway station, and it is harmonized physically and psychologically with the outside of the station. (Conclusions) Through field trips, it has been found that citizens' participation is low in terms of the process of creating cultural art spaces in subway stations and subsequently using them. It is found to be lacking in user demand and it is regrettable that projects that create cultural art spaces are carried out under government control. Based on these conclusions, it will be important to embody future social integration, raise user demand by utilizing various forms and cultural and artistic contents, and improve citizen participation in the process of creating a cultural art space. These are expected to be important subjects for future research.