메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
서울대학교 서양음악연구소 음악이론연구 음악이론연구 제14권
발행연도
2009.1
수록면
41 - 59 (19page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
Since 2002, Korean high school music textbooks have included popular music. However, it is not easy to find a successful story regarding popular music education. Pointing out the lack of educational curriculum and musicological research on popular music, this paper deals with how popular music should be taught and studied. This research consists of two parts. The first part examines the educational approach to popular music, interrogating a popular music curriculum at Aalborg University Centre, Denmark. The second part examines the musicological approach to popular music, focusing on the semiotics of music suggested by Dunbar-Hall. According to him, two different approaches of semiotics -analytical semiotics and interpretative semiotics- will contribute to developing a holistic understanding of popular music, emphasizing the authentic characteristics of popular music. This paper, in the final chapter, comparatively examines two different popular music researches, which were used as textbooks in the general education course <History of Rock Music>, at the University of Texas at Austin from 2001 to 2004.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (17)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0