본 논문은 중국의 고대국가 주周나라의 樂舞[大武]에서 연출된 춤과 舞具를 분석하여, 舞態와 무구사용을 규명하기 위한 것이었다. 이에 따라 첫 번째는, 악무에서 춤이 연출된《大武》의 연원과 이해를 살피고, 두 번째는, 지금까지 파악되지 못한《大武》의 춤 방향(절차), 춤 구성, 춤 동작 등을 도출시켜, 세 번째는,《大武》에서 춤과 함께 사용된 무구의 종류와 의미를 밝힘으로써, 마지막 네 번째에서는 앞선 논의를 토대로《大武》에서 춤과 무구와의 유기적 관계를 제시하는 것이다. 그 결과《大武》의 1단계[一成]에서는 군사들의 대열을 상징한 무용수들의 숫자와 의미를 밝혔고, 이어 춤이 진행된 방향과 춤이 구성된 동작의 步法을 추출하였다. 2단계[二成]에서는 樂舞에서 연출된 군사적, 전투적인 동작들, 즉 뛰어 오르고[踊躍用兵], 치고 찌르며[击刺狀], 빠르게 회전하는[速回] 동작을 추출했으며, 이런 동작은 劍舞와 戈舞의 형식을 갖춘 춤으로 드러났다.
3, 4단계[三成・四成]에서는 群舞를 바탕으로 춤이 진행된 방향을 밝혔고, 5단계[五成]는 춤 동작의 의미와 악무에 사용된 음악[亂]을 해석하였으며, 마지막 6단계[六成]에서는 왕에 대한 예후를 갖추는 것을 끝으로《大武》의 모든 과정에서 드러나는 춤 양상을 구체적으로 추출하였다.
한편《大武》에서 사용된 舞具와 관련해서는 다음과 같이 규명하였다.《大武》는 <武舞>의 형식을 갖추었기 때문에 춤에서 舞具의 종류는 ‘방패’, ‘칼’, ‘창’, ‘도끼’를 상징한 것들이었다. 이에 무구는 무기 용도뿐만 아니라 악기[鐸]로도 사용되었는데, 이는 전쟁 승리를 도우는 수단 도구임을 알 수 있었다. 따라서《大武》에서 舞具를 사용한 춤은, 도끼를 들고 추는 춤[斧鉞舞], 방패와 도끼를 들고 추는 춤[干戚舞], 방패와 칼을 들고 추는 춤[干刀舞], 방패와 창을 들고 추는 춤[干戈舞・干矛舞], 방울을 들고 추는 춤[鐸舞]으로 밝혀졌다. 이와 같이 본 연구는 지금까지 논급되지 못한 周나라의 大樂舞인《大武》의 무태와 무구 양상을 밝힘으로써 中國古代樂舞美學 연구에 기여하는 계기가 되기를 기대한다.
The objective of this study is to clarify directing form, composition, direction and motion of dance in detail and utilization, meaning of dancing material that have not been mentioned so far by analyzing dancing form and material being directed in AKMU of Ju Dynasty, an ancient kingdom of China. That is to say that its objective is to finally extract foundation of dance, progression, thinking method of dance being used in Ju Dynasty's AKMU based on previous discussion by suggesting first, an origin for understanding DAEMU being emerged in AKMU in order to extract dancing form elements of AKMU, second, dancing form including direction (procedure), dancing composition, motion directed in DAEMU that were not identified so far through GOGU and third, type, usage and meaning of dancing material being utilized in AKMU.
As its result, at 1st stage of DAEMU, number and meaning of dancers symbolizing military line were clarified and dancing direction, motion and step method were extracted. At 2nd stage, military, militant motions, that is, jumping, hitting, stabbing and rapidly rotating motion being directed in AKMU exposed a sword, spear dancing form.
At 3rd, 4th stages, directional nature of dancing was clarified in detail based on group dance and at 5th stage, meaning of dancing motion and musical meaning used in AKMU were analyzed and finally at 6th stage, as a finale of showing a courtesy to the king, the entire process of dance being used in AKMU was clarified in detail.
In addition, regarding dancing material being used in DAEMU, it was analyzed as following meaning. As DAEMU was played in a military dancing form, type of dancing material was clarified to be 'shield', 'sword', 'spear', 'ax' and 'bell' and as a dance using dancing material, dancing with shield and ax, that with shield and sword, that with shield and spear and that with bell were extracted.
As an aspect of dance and dancing material of DAEMU that was grand AKMU of Ju Dynasty but has not been mentioned so far was clarified in detail, it is expected that this result would provide an opportunity of being able to contribute to research on AKMU aesthetics of ancient China.