메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
21세기영어영문학회 영어영문학21 영어영문학21 제28권 제4호
발행연도
2015.1
수록면
465 - 489 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study investigates the phonetic realizations of Korean vowels /ㅔ/ and /ㅐ/ produced by Chinese and English learners of Korean at beginner and advanced levels of proficiency. Further, it tests the extent to which acoustic similarity between L1 and L2 sounds is crucial in predicting easy/difficult perception and production of L2 sounds. Although Korean vowels /ㅔ/ and /ㅐ/ used to be two separate phonemes in Korean, Korean speakers no longer distinguish them due to the merger of these two vowels. The results from this production study reveal two findings. Firstly, the L1 influence on L2 production is partially supported for learners of Korean in that English learners of Korean do not differentiate Korean [에] and [애] in durational and spectral cues in their production. Secondly, the advanced Chinese learners exhibited hypercorrection in that they produce the Korean vowel /ㅔ/ very distinctively from /ㅐ/. These findings suggest that acoustic similarity alone cannot predict the likelihood of easy/difficult production of L2 sounds contra Flege’s (1995) Speech Learning Model (SLM) and Escudero et al.’s (2004) Second Language Linguistic Perception Model. They indicate that teaching method also plays a crucial role in second language acquisition.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (20)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0