메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국생물교육학회 생물교육 생물교육 제35권 제2호
발행연도
2007.1
수록면
178 - 190 (13page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The important goal of science education is to develop scientific literacy for solving everyday problems. As biotechnology develops rapidly, value judgment about bioethics issues is becoming prominent. In this study, we developed a set of bioethics norm cards to make a reference in dealing with bioethics issues, in high school context. Bioethics course program was implemented during 4 class periods: One for understanding relevant science concepts and the others for decision making about three issues including abortion, human embryonic reproduction, and organ transplant. To investigate the effectiveness of the program, value judgment test, scientific concept test, and science- related attitude test were carried out through the preliminary and post inspection. This study has found that the students which used the norm cards achieved higher scores in value judgement test, scientific concept test, and science-related attitude test. Futhermore, experimental class students judged with more various norms and considered more about their family and relative persons. Therefore, bioethics course program using bioethics norm cards made a positive effect on the achievement in value judgement ability.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (23)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0