이 연구의 목적은 전국교원양성대학교에서 실과 심화 교육과정이 어떻게 운영되고 있는가에 대한 실태를 분석하고 운영방안을 제안하는데 있다. 연구 내용은 다음과 같다. 첫째, 전국 교원양성대학의 실과 심화교육과정 전체 강좌를 비교한다. 둘째, 학문영역별로 구분하여 심화강좌 운영 실태를 비교한다. 이 연구의 대상은 전국 10개 교육대학교와 제주대학교 교육대학, 한국교원대학교 초등교육과 실과교육과의 전체 심화 강좌이다. 자료 분석을 위해 학문 영역을 일차적으로 교과교육학과 교과내용학으로 구분하였고, 이차적으로 교과내용학은 가정학, 기술학, 농업과학으로 구분하였다.
연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 대학별로 전체 심화 강좌를 비교 분석한 결과 교과교육학과 교과내용학 간의 강좌 수에서 불균형이 있었고, 강좌 수나 학점에서도 차이가 있었다. 둘째, 학문영역간 비교 결과를 보면, 교과교육학 강좌는 대학별로 개설 강좌수가 1-3개 정도였으나, C와 F대학에서는 한강좌도 개설되지 않았다. 개설강좌도 교과교육학에서 이수해야 하는 필수 강좌들이 균형있게 개설되지 않았다. 교과내용학을 분석한 결과를 보면, 가정학은 총 54개의 강좌가 개설되어 있었고, 식생활이 19개 강좌로 가장 많이 개설되어 있었다. 기술학 영역은 47개의 강좌가 개설되어 있었고, 발명/목공 영역의 개설강좌수가 20개로 가장 많았다. 농업과학 영역은 총 29개의 강좌가 개설되어 있었으나 대부분이 재배에 관한 강좌였고, 사육과 관련한 강좌는 4개만 개설되어 있었다.
교원양성대학교 실과 심화 교육과정 운영 실태에 관한 분석 결과 운영 방안으로 첫째, 대학간의, 영역간의 균형, 둘째, 영역간의 강좌명이나 수에서의 통일, 셋째, 초등실과교육과정과의 충실한 연계, 그리고 넷째, 학문의 변화와 초등실과교육과정의 변화에 맞추어 강좌 확대를 제안하였다.
The purpose of this study was to investigate the conditions of specialized courses in practical arts for pre-service teacher education and propose the operation plans. To achieve the purpose of this study conducted: 1) to compare the overall specialized courses in practical arts for pre-service teacher education and 2) to compare the conditions of the specialized courses after dividing them by academic field. The research targeted the overall specialized courses in practical arts departments of 10 nationwide universities of education, teachers college of Jeju University, and the elementary education department of Korea National University of Education. For data analysis, the academic fields were primarily categorized into subject matter education and subject contents knowledge, and secondarily into home economics, technology studies and agricultural science studies on subject contents knowledge.
The results of this study can be summarized as follows: First, according to the comparison and analysis of the overall specialized courses by university, there was an imbalance in the number of courses between the subject matter education and subject contents knowledge, and a difference between the number of courses or credits. Second, according to the comparison between the academic fields, the number of the courses in curricular studies was 1-3 by university but not a single course was opened in university C and F. The prerequisite courses in curricular studies have not been opened in balance. According to the analysis on instructional studies, a total of 54 courses were opened in home economics and 19 courses were opened in dietary life studies, which was the highest number of courses. 47 courses were opened in technology studies and 20 courses were opened in invention/carpentry, which was the highest figure. Although a total of 29 courses were opened in agricultural science, most of them were about cultivation and only 4 courses were about culture.