본 연구는 대학생의 개인적 특성이 진로결정과 취업에 영향을 미치는 대표적인 요인으로 주목하는 셀프리더십, 진로결정자기효능감, 진로준비행동, 고용가능성에 어떠한 차이와 영향을 미치는지 탐색하고자 하였다. 이를 위해 대학생 481명을 대상으로 인구통계학적 특성, 취업준비 특성, 진로교육 및 취업지원프로그램 참여경험 특성에 따라 셀프리더십, 진로결정자기효능감, 진로준비행동, 고용가능성에 어떠한 차이와 영향이 있는지 검증하였다. 연구결과, 첫째, 셀프리더십에 차이와 영향을 미치는 취업준비 특성 중에는 전공만족도, 학점, 영어수준, 취업준비여부, 리더경험, 상담참여경험으로 나타났다. 둘째, 진로결정자기효능감에 차이와 영향을 미치는 인구통계학적 특성은 성별과 대학소재지였고, 취업준비 특성 중에는 전공만족도, 영어수준, 취업준비여부, 직업경험으로 나타났다. 셋째, 진로준비행동에 차이와 영향을 미치는 인구통계학적 특성 중에는 학년이 그리고 취업준비 특성 중에는 대학만족도, 취업준비여부로 나타났다. 넷째, 고용가능성에는 대학생의 성별에 따라 차이와 영향이 있는 것으로 나타났다. 마지막으로, 진로준비행동에 영향을 미치는 개인적 특성의 상대적 영향력 순서는 진로결정자기효능감, 셀프리더십, 취업준비여부, 학년, 대학소재지, 대학만족도 순이었으며, 고용가능성에 영향을 미치는 개인적 특성의 상대적 영향력 순서는 진로결정자기효능감, 셀프리더십, 성별, 취업전산망이용경험 순으로 확인되었다. 이러한 연구결과를 바탕으로 대학생의 진로설계와 대학교 차원에서의 진로 및 취업준비교육을 위한 이론적, 실천적 시사점을 제시하였다.
The purpose of this study was to examine the difference and its impact of university students' personal characteristics on self-leadership, career decision-making self-efficacy, career preparation behavior, and employability. 481 students were selected to participate for the survey and information on their demographic and employment preparation characteristics as well as their participation characteristics of career education and employment support programs were examined in order to use as the personal characteristic variable. Study findings are as follows. First, among the personal characteristic variables, students' major satisfaction, GPA, english level, employment preparation, leader experience, and counseling participation experience made difference and had impact on self-leadership. Second, students' gender, university location, major satisfaction, english level, employment preparation, and job experience made difference and had impact on career decision-making self-efficacy. Third, students' school years, university satisfaction, and employment preparation made difference and impact on career preparation behavior. Fourth, students' gender only made difference and had impact on employability. Lastly, the influencing variables on the career preparation behavior were in order of career decision-making self-efficacy, self-leadership, employment preparation, school years, university location, and university satisfaction. Also, influencing variables on employability were in order of career decision-making self-efficacy, self-leadership, gender, and participation experience in job search engine(homepage). Based on the above study findings, theoretical and practical implications were suggested in order to facilitate university students' career path and employment preparation.