『박소촌화』는 이동윤이 충청도 일대에서 생활하면서 자신이 보고 들은 사건에 대해 관심을 갖고 기록한 저작이다. 본고는 박소촌화가 호서 지역의 당대 문화사 및 인물 행적들을 풍부하게 담고 있다는 점에 주목하여 이 지역 여성에 대해서도 새로운 정보를 포착하는 데 목적이 있다.
첫째, 신임사화를 배경으로 멸문지화를 당한 집안을 수습하고 극복한 여성들의 일화를 살펴보았다. 김창집·이이명·이건명·조태채 등 노론 4대신을 비롯한 노론의 대다수 인물이 화를 입었을 당시, 가문의 명맥을 위해 집안을 다스리고 의연함을 잃지 않으며 대처한 사대부 여성들의 모습과 행적을 자세히 알 수 있다.
둘째, 『박소촌화』에는 효행과 정절을 실천한 향인 여성에 대한 기록이 많다. 이동윤은 지역 마을 사람에게 들은 이야기이거나 자신의 집안에 전해 내려오는 일화 중에 절의와 충성, 효행을 강조하는 여성상에 대해 매우 상세히 기록하였다. 선행의 일화를 기록하여 후세에 권선징악, 인과응보 등 세상의 감계(鑑戒)로 삼으려 한 의도임을 알 수 있다.
셋째, 이동윤은 호서지역의 지혜로운 첩이나 학문적 역량과 문장이 뛰어난 여성에 대한 일화를 다양하게 소개하고 있다. 명문가 집안의 여성과 향인의 알려지지 않은 여성에 대한 문학적 재능과 소양, 文識과 雅趣에 대하여 언급하면서 이동윤은 여성이 지닌 독자적 재능을 긍정적으로 인정한 것으로 보인다.
『박소촌화』는 호서 지역 여성에 대한 기록이 다양하지 못한 상황에서 좀 더 풍부한 지역 여성들의 이야기를 소개하고 있기에 지역 문화적인 가치가 충분한 저작이라고 할 수 있다.
『Baksochonhwa』 is a writing, in which Lee, Dong-yoon recorded the incidents he saw and heard with interest while living in the whole area of Chungcheong-do.
This paper, by taking note of the fact that 『Baksochonhwa』 includes the cultural history of Hoseo region & prominent figures’ deeds of the day exuberantly, aims to capture the new information about the women in this region as well.
First, this paper looked into the anecdote of the women who resolved the household meeting disaster which led to total eradication of the whole family with Sinimsahwa as the background. The anecdote makes it possible to know the appearance and deeds of Sadaebu women in detail, who managed a household for retaining life of their family, and coped with a crisis undauntedly at that time when a great many figures affiliated with Noron including Noron’s 4 high-ranking officials, such as Kim, Chang-jipㆍLee, Ie-myungㆍ Lee, Keon-myung, and Jo, Taechae, etc. met disaster.
Second, there are many records about the same village women, who put filial behavior and fidelity into practice, in 『Baksochonhwa』. Lee, Dong-yoon very minutely recorded a woman’s image with emphasis on fidelity, loyalty and filial behavior among the stories which he heard from local village people, or anecdotes coming down to his family. It’s learned that Lee, Dong-yoon attempted to make his recording of anecdotes of good deeds an example for a lesson of the world in later generations.
Third, Lee, Dong-yoon is diversely introducing anecdotes about a wise concubine, or a woman, whose academic capability and writing skills, were excellent. Referring to the literary talent & refinement, rhetorical embellishment and elegance of a high-born woman and an unknown woman of the same hometown, Lee, Dong-yoon seems to have acknowledged a woman’s independent talent as positive.
『Baksochonhwa』 can be judged as a writing of adequate cultural value in that this writing introduces more exuberant stories about regional women under circumstance where records about the woman in Hoseo region are not diverse.