본 연구의 목적은 전통춤 승무의 한국적 전통성과 정체성을 토대로 한국 전통춤의
교육 방향과 내용을 재구성하는데 있다. 연구 대상은 다양한 전통춤 중 무형문화재로
인정되어 있으면서, 춤사위와 장단, 춤 내용의 전개에 있어서 전통춤의 맥을 통합적으
로 담아내고 있다고 인정된 한영숙류와 이매방류의 승무를 대상으로 하였고, 연구방
법은 관련 문헌분석과 면접조사(전통춤을 가르치고 있는 한영숙류과 이매방류의 이수
자 7명)로 진행하였다.
오래전부터 전통춤과 창작춤으로 이어지는 정체성의 맥락이 혼돈되어 한국춤을 추
는 사람들 간의 소통에 어려움이 생겼다. 이러한 전통춤 세계의 현상과 교육의 문제는
아이러니하게도 무형문화재의 보존과 전승이라는 개념으로부터 비롯된다. 지나친 원
형 보존 중심의 전통춤 교육은 닫힌 교육 내용과 구전심수(口傳心授)라는 교수 전략
으로 귀착되고 말았다. 승무 또한 이런 분위기 속에서 전개되어왔다.
참된 전통이란 화석화된 개념이 아니라, 지금 여기에서 살아 숨 쉬는 생명의 내용
이다. 따라서 승무는 단순한 보존이 아니라 계승과 발전이라는 개념으로 접근해야 한
다. 이렇게 재개념화된 관점에서 본 승무의 전통성은 첫째 시대에 따른 여러 유래설에
서, 둘째 문화 예술적 가치가 있는 춤사위에서, 셋째 깨달음을 추구하는 내적 의미에
서 찾을 수 있다. 그리고 승무의 정체성은 역사와 문화가 깃든 다양한 춤사위와 춤형
식, 전통 예술로서의 춤작품, 전통춤의 기본 형식과 내용이 담긴 춤사위의 기준, 한국
적 미의식의 춤적 표현성, 그리고 깨달음의 수행법 등으로 정리할 수 있다. 따라서 오
늘날 승무의 형식과 내용은 다시 쓰여 질 수도 있고, 과거의 작품을 재해석하여 새로
운 작품으로 구성해낼 수 있다. 이러한 관점에서 볼 때 전통춤 교육은 존재지향적인
방향에서 기존의 의미와 가치를 다시 평가하고, 그 춤을 구성하는 춤사위의 유래와 의
미도 새롭게 설명되어야 마땅하다. 그리고 참된 소통을 위한 담론을 형성하면서 창의
적인 전통춤 교육을 진행해야한다.
전통춤 교육의 문제를 해결하면서, 미래지향적인 의미에서 새로운 길을 모색하는 일이 아주 어려운 것은 아니다. 원형중심의 전통춤 교육 현상에 대한 타성을 버리고,
보존만이 아닌 계승과 발전의 차원에서 새롭게 전통춤에 대한 논리를 구성하는 일이
우선적으로 요구된다.
The purpose of this study is to examine the Korean traditional propensity and identity
of the traditional dance Seungmu, and to reshape educational direction and contents of
Korean traditional dance from this examination. To solve this problem, I made traditional
Seungmu as a main subject because it's well keeping contents and form of traditional dance,
and it's a model of traditional dance.
The traditional dance education issue which we are facing these days comes from the
preservation and transmission of intangible cultural assets. The value of diverse meaning and
the dance movement of traditional dance Seungmu has been belittled to a common saying
is also because of a fixed idea in traditional dance.
We can find a trace that can solve this problem in traditional dance and can also keep
the preservation and develop the possibility of constant expand of traditional Seungmu, is in
remodeling the concept of it.
A traditional Seungmu's remodeled concept is not just a body movement of tradition, but
it's aesthetically valued dance movement and contents itself. Also the history and the
meaning of the dance movement that forms the dance needs to explained newly.
The identification of Seungmu, based on these traditional propensity of Seungmu are
these. First, the identity that's been revealed as dance product form. Second, the identity as
in Korean cultural artwork. Third, the identity as basic field of traditional dance. Fourth,
the identity as dance that keeps the best Korean aesthetic sense. Fifth, the identity that
carries our historicity of life. Sixth, the identity as a training method that pursues realization.
Based on these traditional propensity and identity of Seungmu, a strategy for traditional
dance education must be reconstructed. To do that, reorganizing the contents of traditional
dance education, with the view of body centered epistemology will be the first move.
Second, encourage dance writing for traditional dance education with communication and
discussion, and formate discussion of traditional dance that can own this jointly. Third, we
have to have existence pointed attitude, the purpose and contents of education must be
openly offered. And in the teaching method, it must be coached unified considering these
realization, perception of body.