정재도는 정조 대(1975)에서부터 고종 대(1902)까지 무려 107년의 세월의 궁중연향에서 추어진 무용을 의궤에 기록으로 남겼다. 정재도가 수록된 의궤는 모두 12종이고, 정재 종목은 44종으로 모두 342점의 정재도가 수록되어있다. 본 연구에서는 의궤 정재도의 기록 구조를 알아보기 44종의 정재도 내용을 통합 비교하고 이를 다시 거시적인 관점에서 종합적으로 살펴보았을 때 얻어진 결론은 다음과 같다.
먼저 44종의 정재도는 의궤마다 적게는 1점에서 많게는 19점이 수록되어 있다. 정재도에는 의궤마다 정재 종목의 제목과 춤의 내용이 다른 경우가 드러났고, 여령정재인데 무동정재로 잘못 제시한 경우도 있고, 정재 제목은 다른데 무도 내용이 같은 것과 정재도에 춤 제목이 누락된 경우도 나타났다. 정재도마다 무동정재와 여령정재로 구분하여 제시하여 왕조별과 연향별로 변화된 춤의 모습과 의상 및 무구의 형태에 변화된 모습을 시각적으로 살필 수 있게 하였다.
다음으로 정재도는 무용수들의 역할에 따라 서는 위치가 정해져 있어 44종의 정재도에 제시된 기록구조는 일정한 형식의 틀을 갖추어 기록하고 있다. 정재마다 구성되는 무용수가 다르지만 정재도에 공통적으로 드러난 무용수의 구성은 죽간자․족자․선모[치어인․중심무․황처용]․황개․작선․원무․협무․집당․보등․집사기․봉화․봉필․집박악관․집박악사․대기무용수․가자(歌者)이다. 모두 5가지 유형으로 구분하여 기록하였는데, 각 정재에 출연하는 무용수 구성만 제시한 것과 출연무용수와 대기무용수를 함께 제시한 것 그리고 출연무용수와 집박악사와 집박악관을 포함시켜 제시한 것, 가자와 대기무용수를 제시하였다. 그리고 정재도에는 무용수 역할별로 기록되었는데, 공통적으로 나타난 기록구조는 4가지 유형으로 되어있다. 첫째는 죽간자와 족자가 북쪽, 무대가운데에 출연무용수, 그 좌우에 집박악사, 후대에 대기무용수가 선다. 둘째는 족자와 무구는 북쪽, 죽간자는 남쪽, 출연무용수는 무대가운데에 선다. 셋째는 집박악사 및 악관은 북쪽, 출연무용수는 남쪽에 선다. 넷째는 출연무용수로만 구성되어 무대가운데에서 선다.
Jeongjaedo is recorded dance performed in a royal banquet for 107 years from the era of the King Jeongjo (1975) to the era of the King Gojong (1902) in Uigwe. There are 12 kinds of Uigwe containing Jeongjaedo, and Jeongjae items number 44 and 342 pieces of Jeongjaedo are included. For the purpose of the study, comprehensive comparison of record structure of Uigwe Jeongjaedo generated the following conclusions.
First of all, each Uigwe includes at least one piece to 19 pieces among the 44 kinds of Jeongjaedo. Regarding the Jeongjaedo, the title of Jeongjae item and the contents of dance turned out to vary depending on Uigwe. Yeoryeong Jeongjae was inaccurately indicated as Mudong Jeongjae, and in some Jeongjae, the contents of dances were different despite different titles, and the title of dance was omitted in Jeongjaedo. Each Jeongjaedo was divided into Mudong Jeongjae and Yeoryeong Jeongjae to make it possible to visually examine changes in dances, clothes and dance props (Mugu) by dynasty and feast.
In Jeongjaedo, dancers are supposed to be placed in a certain position according to their roles, and the record structure observes a certain form as suggested in the 44 kinds of Jeongjaedo. Each Jeongjae has different dancers, but common dancers appearing in Jeongjaedo include Jukganja, Jokja, Seonmo [Chieoin, Jungsimmu, Hwangcheoyong], Hwanggae, Jakseon, Wonmu, Hyeopmu, Jipdang, Bodeung, Jipsagi, Bonghwa, Bongpil, Jipbagakgwan, Jipbagaksa and Gaja, a standby dancer. It was recorded based on classification into five types, and some suggested only the dancers appearing in each Jeongjae, and others suggested both performing dancers and standby dancers. And some included performing dancers, Jipbagaksa and Jipbagakgwan, and others suggested Gaja and standby dancers.
Jeongjaedo was focused on dancers with regard to record, and there were four types of common record structures. First, Jukganja and Jokja were placed in the north, and a performing dance stood at the center with Jipbagaksa on both sides. A standby dancer is positioned in the back. Second, Jokja and Mugu (props) were placed in the north, and Jukganja was positioned in the south. A male dancer stood at the center of the stage. Third, Jipbaksa and Akgwan were placed in the north, and a performing dancer stood in the south. Fourth, only the performing dancers are positioned at the center of the stage.