이 연구의 목적은 초등학교 예비교사인 교육대학교 1학년 학생들을 대상으로 플라스틱에 대한 인식을 쓰레기 분리수거 상황을 고려하여 조사하는 것이다. 이를 위해, 먼저 주위에서 쉽게 발견할 수 있는 플라스틱 쓰레기를 제시하고, 쓰레기 분리수검함 중에 어디에 넣을지 고르게 한 후, 그렇게 선택한 이유에 대해 조사하였다. 또한 분리수거를 하면서 플라스틱 수거함에 버려야 할지 다른 수거함에 버려야 할지를 고민한 적이 있는지에 대해 예비교사들의 응답을 조사하고, 그 특징을 분석하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 약 60% 이상의 예비교사가 ‘셀로판테이프’, ‘라면봉지’, ‘1회용 비닐장갑’을 일반쓰레기로 분류한 것으로 나타났다. 둘째, 예비교사 중 무려 95% 이상이 플라스틱 쓰레기를 해당 분리수거함에 버려야할지 말지에 대해 고민한 적이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 고민한 이유에 대해 예비교사들의 응답을 조사해 본 결과, 크게 3개의 유형으로 나타났는데, 이는 ‘물질에 대한 이해 부족(90명, 54.2%)’ 때문에, ‘분류 기준의 차이(53명, 31.9%)’ 때문에, ‘혼합물(37명, 22.3%)’이기 때문에 고민한 것으로 분류되었다. 그리고 좀 더 세밀하게 응답 유형을 조사한 결과, 8개의 세부유형으로 나눌 수 있었다. 따라서 쓰레기 분리수거 상황을 고려할 때, 예비교사들의 플라스틱에 대한 인식 및 이해 수준은 전반적으로 다소 낮음을 알 수 있었고, 플라스틱 쓰레기 분리수거함은 가능하다면 비닐류와 스티로폼류를 따로 배치하는 것이 교육적으로 그리고 제도적으로 더 적절해 보인다. 이상의 결과를 바탕으로 몇 가지 교육적 시사점에 대해 논의하였다.
The purpose of this study is to investigate the elementary pre-service teachers' conceptions about ‘plastics’ considering waste collection situations from a National University of Education. For the study, a number of plastic wastes were suggested to pre-service teachers to select a proper waste container, and then the survey of reason for the selection were collected and analyzed. Also, it was asked that whether they have been troubled while choosing plastic waste container with a certain waste. In the case of troubled, the survey of reason from the pre-service teachers were collected and analyzed based on the meanings. Main results are as follows. First, more than 60% pre-service teachers chose general waste container when they discard ‘cellophane tapes’, ‘ramen noodle vinyl bags’, ‘disposable vinyl gloves’. Second, more than 95% of pre-service teachers have been troubled when they choose the plastic waste container with a certain waste. Third, the responses of the pre-service teachers for troubled reasons were classified in mainly three types by analyzation. Those were owing to ‘lack of understanding of the material (90 persons, 54.2%)’, because of ‘the different rules in sorting of wastes (53 persons, 31.9%)’, because ‘the wastes were composed of mixture (37, 22.3%)’. Furthermore, the 3 types of response were divided into eight sub-types by the more close examination. Therefore, considering the situation of separate waste collection, the level of understanding about the ‘plastic material’ of pre-service teachers was generally low. So it seems that separate placement of ‘vinyl’ and ‘styrofoam’ container is recommendable in the view of educational and ruling aspects. Based on the results from the study, some educational guidelines were suggested.