본 연구는 남․여 대학생을 대상으로 성별에 따른 피부유형, 광유형, 피부관리 태도와 지식, 자외선에 관한 지식 및 대처 행위에 관하여 조사하여 비교함으로써 대학생에게 적합한 화장품과 피부관리 프로그램을 개발하는데 기초 자료를 제공하고자 한다. 이를 위해 광주지역에 거주하는 남․여 대학생 256명을 대상으로 하여 피부상태와 피부관리 지식 및 태도에 관하여 조사하였고, 자료 분석은 χ²-test, 독립 t-검정을 실시하였으며, 그 연구 결과는 다음과 같다. 인지하는 피부유형은 남학생의 경우 복합성, 지성, 건성, 중성 순으로 나타났으며, 여학생은 복합성, 건성, 중성, 지성 순으로 조사되어 남․여학생의 피부유형은 유의한 차이를 보였다. 광유형에서는 남․여학생 모두 Ⅱ형과 Ⅲ형이 높게 나타났다. 자외선 대처행위와 자외선 관련 지식여부는 여학생이 남학생에 비해 유의하게 높게 나타났다. 피부관리 태도는 여학생이 남학생보다 유의하게 높은 태도를 보였으나, 피부관리 지식에서는 남․여 차이를 보이지 않았다. 본 연구를 통해 남학생들과 여학생들이 인지하는 피부유형은 성별에 따라 차이가 있었고, 광유형과 피부관리 지식은 성별에 따라 차이가 없었다. 자외선 관련 지식 및 관리 행위, 피부관리 태도는 여학생이 남학생보다 피부관리에 대한 관심이 높은 만큼 정보 수집과 피부관리 행위도 적극적인 것을 알 수 있었다
This study comparison male and female college students about skin type, photo type, skin care attitude and knowledge, activity and related knowledge of UV according to gender, and provides basic materials to develop suitable cosmetics and skin care program for college students. For this, skin condition and skin care knowledge and attitude of 256 male and female college students living in Gwangju were examined, χ²-test and independent samples t-test were executed for data analysis, and the results are as follows. Recognized skin types of male students were combination, oily, dry, and neutral; those of female students were combination, dry, neutral and oily, indicating that the highest is combination skin in both male and female students, but it could be seen through this study that there was difference according to gender in skin type and recognized by male students and female students. Photo types of male students were showing both male and female high in typeⅡ and Ⅲ. For UV activity and UV-related knowledge, female students were significantly higher that male students. For skin care attitude, female students showed significantly higher attitude than male students, but in skin care knowledge, there was no difference between male and female. It could be seen through this study that there was difference according to gender in skin type whereas, there was no difference according to gender in photo type recognized and in skin care knowledge by male students and female students. For UV-related knowledge, UV activity and skin care attitude, female students were more positive in data collection and skin care act as they had higher interest about skin care than male students.