돈은 실제로 우리 생활에서 없어서는 안 될 중요한 요소이다. 그것은 문학에 들어와 문학규범을 따르면서 내용이 풍부한 형식요소가 되었고, 작품의 테마와 직- 간접으로 관련을 맺은 모티프의 하나가 되었다.
돈은 우리 인간들을 현실세계와 부딪치게 하는 삶의 강력한 동기요인임을 증명해준다. 작품에 등장하는 주인공들의 잘못은 그들이 돈을 소유하고 있거나 소유하려고 노력하는 데 있는 것이 아니라 그 돈을 갖거나 원한다는 것이 무엇을 의미하는지 분명히 인식하지 못한다는 데서 출발한다는 사실이다. 사람들은 돈의 보다 실체적인 힘을 알지 못한다. 즉 돈은 그것을 소유하고 있거나 소유하려는 사람들의 통제를 벗어나 그 자체의 힘만으로도 누구도 예측하지 못하는 전혀 새로운 상황을 만들어버린다는 사실을 말이다.
문학에서 돈의 모티프를 이용하는 새로운 방법들이 생겨나면서 그 기능은 좀 더 다양한 형태로 나타나기 시작했다. 대부분 돈의 모티프는 작품의 시공간적인 구성을 이루면서 행위의 발전을 촉진시킨다. 그것은 도시의 하층민과 농촌의 빈곤, 노동자들의 삶의 모습을 표현하는 데에서 느낄 수 있다. 또한 문학에서 돈의 모티프는 심리주의의 발전과 더불어 ‘재물에 대한 강한 욕망’에서 기인하고, 범죄행위를 부추기는 계산적인 성향, 탐욕, 인색함과 같은, 특히 부정적인 등장인물의 성격묘사에서 느껴진다. 돈, 재산, 유산, 지참금 등의 주제는 자주 진실하거나 거짓된 행위들의 동기를 만들어내며 등장인물들의 역할을 제공하고 있음을 알 수 있다.
러시아 문학에서 돈의 모티프는 슬라브족의 신화에 뿌리를 둔 오랜 역사를 갖고 있었다. 부와 가난, 청렴, 자비와 동정, 정신적 가치와 물질적 가치를 분리시키는 그리스정교적인 사고는 민중들의 사고에 특히 강한 영향을 주었다. 서유럽의 영향을 받은 러시아 근대문학에서는 돈에 대한 욕망, 인간의 약점이나 죄악과 관련된 부, 인색함과 탐욕, 가난한 자의 선행과 부자의 악행이라는 일관된 사상이 재현되었다. 따라서 체홉의 중-단편들과 희곡을 고찰한 결과 19세기 후반 러시아의 사회적, 경제적인 제약 속에 살고 있는 삶의 다양한 특성을 보여주려고 했던 체홉의 사실주의 문학에서 돈의 모티프의 역할은 물질적인 욕망이나 속물근성 등 부정적인 면을 벗어나 성찰의 계기를 갖도록 하는 중요한 테마로 자리 잡고 있음을 알 수 있었다.
The aim of this work is to study a motif of money that appears in works of Chekhov at time of decadence of the second part of 19th century, when capitalism has come to Russia from Western Europe and began its growth. Money almost always has a close connection with human's behavior and really became an essential element of our lives. It entered literature and, following literature standards, has become a meaningful formal element, has become a motif connected with literary works' themes both directly and indirectly. Therefore we got interested in question of what meaning and function money has in literature, and particularly how it is reflected in the mirror of Russian literature.
Money is a main cause and motive that makes people face the real world. The characters of literary work make mistakes not when they possess money or trying to possess it but they do mistakes when they do not understand clearly what it means to have money and what their desire to possess it signifies. People do not know the substantive power of money. That is money can get out of control of people who possess it or try to possess and by its own power can create a completely new situation that no one could presuppose.
In literature there have been formed new ways that use a motif of money, and by that functions of money began to appear in more diverse forms. Most of money motifs accomplish multi-level composition of a literary work and help along in development of action. In addition to that, the motif of money along with development of psychologism, can be sensed in personality portrayal of negative characters, in such characteristics as propensity to calculating, greed and miserliness which result from strong obsession about riches and instigate to performing a criminal act. In such topics as money, wealth, inheritance, dowry it often creates motives for sincere or deceitful actions and provides characters with roles.
In Russian literature the motif of money has a long history that takes its roots in Slavic mythology. Orthodox church way of thinking, which separates wealth and poverty, integrity, mercy and sympathy, had an especially strong influence on the people. Even in modern literature, influenced by western Europe, there are reproduced and repeated consistent ideas of obsession about money, wealth, miserliness and greed, connected with human's weakness and sins, good deeds of the poor and evil deeds of the rich.
As a result of study of Chekhov's short stories and plays we can say that subject of influence of the motif of money took an important place in realistic literary works of the author who expressed various nature of life in social and economic conditions of second part of 19th century in Russia.