이 연구에서는 국내 무도산업의 현황과 문제점 및 무도산업에 관련된 환경적 요인을 분석하기 위하여 문헌연구 방법을 이용하여, 국내 무도산업의 활성화와 경쟁력확보를 위한 구체적인 발전 방안을 제시하였다. 이 연구에서 제시한 연구방법을 토대로 다음과 같은 연구 결과를 도출하였다.
첫째, 무도시설 신고의 기준과 법인설립 기준을 강화해나가고, 운영자는 다양한 연령층과 수요자의 욕구에 부응한 프로그램 개발과 경영 마인드 전환이 요구된다.
둘째, 무도용품업의 발전을 위해서는 2008년에 공고되고 2009년부터 실시되는 “스포츠용품 해외시장 진출 컨설팅 및 마케팅 지원사업”이 지속적이고 장기적으로 정착되어져야 한다. 또한 무도 친화용품 R&D 전략을 세우고, 무도산업진흥원 산하의 무도용품산업화지원센터를 설립하여 판로 및 수출, 디자인 개발 및 제품개발, 인력 및 교육지원, 창업활성화, 상담 및 컨설팅 지원, 산학연 협력구축 등의 다양한 지원정책으로 그 범위를 확대시켜 나아야 한다.
셋째, 한국의 무도문화를 전 세계에 알리기 위한 무도외교 인력과, 재정확립을 위한 무도전문마케터 육성에 주안점을 두어야 한다. 또한 범세계적으로 무도의 가치를 배가시킬 수 있는 미디어와 정보망 구축을 위한 국가차원의 지원정책과 학계의 지속적인 연구 수행은 물론, 각종 경기와 축제를 전문기획을 통하여 컨텐츠 발굴과 재정확보의 모델을 개발해야 한다.
넷째, 태권도진흥 및 태권도공원 건립에 관한 법률, 전통무예진흥법 등을 기반으로 한 국내 무도산업 발전의 발판을 구축하게 됨에 따라서 세계적 무술종합테마파크를 조성하고 무도문화의 정착에 이바지해야 한다.
다섯째, 국제적 무도연맹체인 세계무술연맹을 통하여 세계 각국의 무도에 문화유산의 가치를 부여하고, 국가간의 원활한 교류를 통한 국제적인 무도산업 활성화를 도모하여야 한다.
In this study, the researcher has proposed a specific development plan for activation of local martial arts industry, and also for securing its competitiveness, having analyzed current status and problems of the local martial arts industry and environmental factors thereof. Based on the research methods described in this paper, the author elicited the research results as follows:
First, it is required to keep reinforcing the standards of the reports on martial arts facilities and of incorporation, and also the persons occupying managerial positions are needed to develop programs that would meet the demands of varied age groups and the needs for the users.
Second, it is required to establish research and development strategies for martial art-friendly goods, and to expand its range of business along with diverse supportive strategies, which would include market and export, developments of design and products, human resource and education supports, rejuvenation of business startup, consultation and consulting supports, building cooperative relationships between industry and academic and research, by establishing the Martial Arts Goods Industrialization Center under the Martial Arts Industry Promotion Agency.
Third, the main point ought to be training human resources in so much as to make them enable to promote Korean Martial Arts to the whole world as well as expert marketers specializing in martial arts for the purpose of establishment of financial autonomy. In addition, it shall be required to enforce supportive policy at the government level in order to build up media and information network so much as to double the value of the martial arts in global aspect, and, at the same time, it is needed to create contents of the events and develop models for securing financial autonomy through professional planning by making best use of various games and festivals.
Fourth, since a foundation for further development of local martial arts industry was established on the basis of the acts on Taekwondo promotion and establishment of Taekwondo Park, as well as traditional martial arts promotion act, etc., we ought to construct a world-class general martial arts theme park, and also to exert our utmost effort to contribute to settlement of martial arts culture.
Fifth, it is required to afford the values of cultural assets to the martial arts of each country in the world through World Martial Arts Union, which is the international entity for martial arts union, and to promote activation of international martial arts industry through smooth exchanges between the countries.