이 논문은 ‘금곡당 영환’이 조성한 1895년 작 남양주 불암사 <괘불도>대하여 연구한 것이다. ‘금곡당 영환’은 1858년 조성의 남양주 흥국사 <괘불도>에서 처음 이름자가 보이기 시작한 뒤 1895년 작 불암사 <괘불도> 조성에 이르기까지 19세기 후반 경기지역을 대표하는 불화승으로 ‘창엽, 응석, 축연, 철유, 체훈, 두흠, 상규, 천기, 긍법’ 등과 함께 활동하였다. 괘불화 이외에도 석가불도, 아미타불도, 칠성도, 지장보살도, 신중도, 나한도 등 다양한 주제의 불화 조성에 참여한 ‘영환’은 안정적인 화면구성과 불·보살 등의 존상 형태, 색채와 문양 등 양식표현에 있어 뛰어난 기량을 엿보여준다.
특히 19세기 후반기 불교화단의 중요한 위치를 차지하고 있는 백련사 <괘불도(1868년)>,경국사 <괘불도(1878년)>,봉국사 <괘불도(1892년)>,불암사 <괘불도(1895년)> 등 4점의 괘불도 조성의 수화승 역할을 맡고 있는 ‘영환’은 이미 흥국사 <괘불도(1858년)> 조성 시 ‘응석’과 함께 수화승 ‘영희’의 보조화승으로 참여하고 있는 것을 보아 괘불화 조성에 매우 힘써왔음이 파악된다. ‘영환’이 수화승과 보조화승으로 동참하여 조성한 5점의 괘불화 가운데 그의 만년 작으로 여겨지는 불암사<괘불도>의 경우 다른 4점의 괘불도와는 다른 도상과 화면구성, 색채의 사용 및 법의 문양 등에 새로운 특징을 보여주고 있어 이들을 비교·고찰해 봄으로써 불암사<괘불도>의 형식과 양식 특징 파악은 물론 흐름을 살펴볼 수 있다. 특히 불암사<괘불도>의 경우 왕실발원 괘불화로서 자체에 묵서되어 있는「화기」와 복장낭에서 새로 발견된「조성발원문」에 대한 비교 분석을 통해 보다 분명하게 조성배경을 이해할 수 있었다.
원활한 연구를 위해 먼저『봉선본말사지』와「천보산불암사사적비」및「천보산불암사중수기」를 통해 연혁을 알아본 다음 ‘영환’의 괘불화 조성 활동에 대하여 살펴보았으며, 불암사 <괘불도> 도상의 특징을 파악해보고「화기」및「발원문」내용의 비교분석 및 화면 구도와 존상의 형태, 색채와 문양 등 양식특징에 대해 구체적으로 살펴봄으로써 다른 괘불화와의 차이점을 밝혀보는데 역점을 두었다.
그 결과 ‘영환’이 마지막으로 이름을 남긴 불암사 <괘불도>는 안정적인 구도, 원색과 밝은 색조를 주로 사용하여 눈에 띄면서 서로 조화롭게 이루고 있는 색채, 다양한 문양에 이르기까지 작가 말년의 원숙한 작품세계를 보여주고 있었으며 이 시기의 흐름 양식을 따르면서도 동시에 새로운 화면 구도와 독창적인 양식 특징을 보이고 있어 불교회화사 연구에 큰 비중을 차지하고 있다고 말 할 수 있다. 또한 ‘영환’ 유파의 형식과 양식을 살펴보면 화면구성이나 색채 및 문양 표현에서도 서로의 관계를 짐작할 수 있는데 대의·상의·군의·승각기를 장식하는데 연화문 및 연화당초문, 모란당초문의 유사함을 볼 수 있고 운룡문은 왕실발원 불화에서 주로 시문하고 있어 발원자에 따라 문양의 형태도 다르게 장식함을 짐작 할 수 있다.
이처럼 1895년 ‘영환’ 작 불암사 <삼세불괘불도>의 형식과 양식은 1900년대 이후 경기지역 불교 화단 형성에 지대한 영향을 끼쳤으며 앞으로 경기지역 괘불화 조사가 더욱 활발히 이루어지면 아마도 영환 조성의 괘불도가 더 많이 밝혀질 것이며 그의 활약상은 상당하리라 생각한다.
This study examined the Buddhist banner painting at the Bulam‐sa Temple in Namyangju created by Geumgokdang Yeonghwan in 1895. The name of Yeonghwan began to appear first on the Buddhist banner painting at the Heungguk‐sa Temple in Namyangju created in 1858, and until the creation of Buddhist banner painting at the Bulam‐sa Temple in 1895, he acted as a monk painter representing the Gyeonggi area in the 19th century along with Changyeop, Eungseok, Chukyeon, Chehoon, Dooheum, Sanggyu, Cheongi, and Geungbeop.
Besides Buddhist banner paintings, Yeonghwan participated in the creation of Buddhist paintings of various themes including Sakyamuni and Amitabha Buddha paintings, Big Dipper paintings, Ksitigarbha paintings, Buddhist deity paintings, and Arahat paintings, and exhibited outstanding skills in stable screen composition, the form of sacred images such as Buddhas and Bodhisattvas, stylistic expressions of color and pattern, etc.
Particularly involved as the master monk painter in the creation of the four Buddhist banner paintings, respectively, at the Baekryon‐sa(1868)·Gyeongguk‐sa(1878)·Bongguk‐sa(1892)· Bulam‐sa(1895) Temple, and as an assistant monk painter along with Eungseok under master monk painter Yeonghee in the creation of the Buddhist banner painting at the Heungguk‐sa Temple (1858), Yeonghwan’s activities were concentrated on the creation of Buddhist banner paintings. Among the five Buddhist banner paintings in the creation of which Yeonghwan participated as the master monk painter or an assistant monk painter, the painting at the Bulam‐sa Temple, which is believed to have been created in his later years, show new characteristics distinctive from the other four works in icon, screen composition, color, and robe pattern. Thus, through examining and comparing these features, this study identified the formative and stylistic characteristics of the Buddhist banner painting at the Bulam‐sa Temple, and read the development of his Buddhist paintings. Particularly as this painting was created under the sponsorship of the royal family, the painting records on the work, and the written prayer on creation newly found in the body of a Buddha statue allowed comparative analysis for clear understanding of the background of creation.
For this study, historical background was reviewed through Bongseonbonmalsaji, Mt. Cheonbo Bulam‐sa Temple Monument, and the record on the restoration of the Bulam‐sa Temple in Mt. Cheonbo, and Yeonghwan’s activities for creating Buddhist banner paintings were explored. Then, the iconological characteristics of the Buddhist banner painting at the Bulam‐sa Temple were studied, the contents of the written prayer were analyzed comparatively, and stylistic characteristics such as screen composition, the form of sacred images, color and pattern were examined in detail. Through these works, differences from the other Buddhist banner paintings were identified.
According to the results of this study, the Buddhist banner painting at the Bulam‐sa Temple, which is the latest work with his name, used stable composition, conspicuous and harmonious coloring mainly with primary colors and bright tones, and various patterns, showing the painter’s fully developed artistic world in his later years. As this painting shows new screen composition and original stylistic characteristics while following the style trend in his days, it is considered to have a significant meaning in the history of Buddhist paintings. With regard to the form and style of Yeonghwan’s school, what is more, screen composition or the expressions of color and pattern suggest relationships among the members. Similarities are observed in the use of lotus patterns, lotus and arabesque patterns, and peony and arabesque patterns in decorating the assembly robe, upper garment, skirt, and shirt. In addition, cloud and dragon patterns were usually used in royal house‐sponsored Buddhist paintings, and this suggests that the form of pattern was varied according to sponsors.
As presented above, the form and style of Yeonghwan’s Triad Buddhist banner painting at the Bulam‐sa Temple created in 1895 exerted an enormous influence on the formation of Buddhist painting circle in the Gyeonggi area during the 1900s and afterwards. Further surveys of Buddhist banner paintings in the Gyeonggi area are expected to find additional Buddhist banner paintings created by Yeonghwan and illuminate his activities more clearly.