최근 디지털 기술의 발전과 디지털 리터러시 교육에 대한 교과 교육계의 관심은 학교의 교육 방향과 교사들의 수업 방법에 큰 영향을 주고 있다. 본 논문은 이러한 교과 교육의 변화 움직임 속에서 디지털 리터러시 교육에 대한 초등학교 실과와 중학교 기술·가정 수업을 담당하고 있는 교사들의 인식에 대한 종합적인 분석을 통해 실과 및 기술·가정과의 디지털 리터러시 교육의 현황을 탐색하였다. 이를 위해 연구진은 전국 초등학교와 중학교 교사를 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 설문의 내용은 디지털 리터러시 교육에 대한 필요성과 실행, 교과 교육에서의 디지털 리터러시 교육 현황, 교사 전문성과 준비도, 교육 여건과 개선 방안으로 구성하였다. 총 2차에 걸친 설문조사는 학교급별 전국 학교의 10%를 층화추출법으로 선정하였다. 2회의 설문에서 초등학교 교사 4,760명, 중학교 교사 3,689명이 참여하였으며, 그 중에서 중학교 기술·가정과 교사는 257명이 설문에 응답하였다. 연구 결과로는 첫째, 초등학교 및 중학교 기술·가정과 교사들은 교과 교육에서 디지털 리터러시 교육에 대한 필요성에 대해서는 타 교과에 비해 높게 인식하고 있었으나 실행의 정도는 타 교과와 유사한 수준이었다. 둘째, 디지털 리터러시 교육의 도입 시기에 대해서 초등학교 교사들은 초등 3-4학년으로, 중학교 기술·가정과 교사들은 초등학교 5~6학년 또는 중학교 1학년이 적절하다고 응답하여 차이를 보였다. 셋째, 초등학교 실과의 디지털 리터러시 교육 목적은 ‘디지털 기술에 대한 올바른 이해와 사용’이 가장 높게 나타났고, ‘디지털 기술을 활용한 정보와 내용물의 탐색 및 활용’과 ‘디지털 기술을 통한 정보와 그 내용물의 창조‘가 중요하다고 평가하였다. 넷째, 학생들을 위한 디지털 리터러시 기능·기술로는 컴퓨터 활용 기초 능력, 키보드 타이핑, 인터넷 의사소통, 파워포인트 발표, 멀티미디어 활용이 주요한 기능과 기술로 확인되었다. 다섯째, 초등학교 교사들의 디지털 리터러시 활용은 대체로 학습 동기 유발, 실습, 자료수집, 학습활동의 시범 및 조언을 위해, 중학교 기술·가정 교사들은 동기 유발, 학습자료의 설명, 자료수집, 학습활동의 시범 및 조언에서 디지털 리터러시 기술을 활용하는 것으로 나타났다.
Recently, the development of digital technology and interests of subject matter education field for digital literacy have had great influence on the educational direction of schools and teaching and learning methodologies. In this movement of subject matter education, this study explored the current status of digital literacy education in Practical Arts and Technology and Home economics by comprehensively analyzing perceptions of teachers responsible of elementary Practical Arts and secondary Technology and Home economics classes in terms of digital literacy education. As for this purpose, the researchers carried out a nation-wide survey of elementary and secondary teachers. The survey consisted of questions on the necessity and practice of digital literacy education, the current status of digital literacy education in subject matter education, the professionality and readiness of teachers, and educational conditions and improvement plans. In total, 10% of schools nationwide by levels were selected in two surveys through stratified sampling. 4,760 elementary teachers and 3,689 middle school teachers had participated in the two surveys, 257 Technology and Home economics teachers in middle school out of whom responded the surveys. The study identified five results as follows. First, Technology and Home economics teachers in both elementary and middle school have a relatively higher perception on the necessity of digital literacy education in subject matter education compared with other subject matters, while the extent which they put digital literacy into practice is just similar with others. Second, regarding the time of introduction of digital literacy education, elementary teachers responded that 3-4th grade in the elementary school would be appropriate, which is different from the respondence by middle school Technology and Home economics teachers saying that 5-6th grade in the elementary school or 1st grade in the middle school would be better. Third, out of the purposes of digital literacy education in Practical Arts of elementary curriculum, ‘proper understanding and using of digital technology’ appeared to be the highest as well as ‘exploring and utilizing information and contents through digital technology’ and ‘creating information and the contents through digital technology’ were considered important. Fourth, basic skills to use computer, keyboard typing, communication on the Internet, presentation using presentation applications, multimedia usage were identified major digital literacy related functions and skills necessary for students. Finally, elementary teachers appeared to mainly use digital literacy technology for motivating students’ learning, practicing, collecting data, exemplifying and advising for learning activities, while Technology and Home economics teachers in middle school appeared to do it for motivating, explaining learning materials, collecting data, exemplifying and advising.