(연구배경 및 목적)최근 공공부문의 정책수행은 위계적 절차에 따른 결과물 위주의 사업에서, 정책의 수요자인 시민 개개인이 참여하는 과정 중심으로 전개해 나가고 있다. 이러한 양상은 상호신뢰와 소통을 기반으로 하는 참여와 협력의 정책조정으로서 거버넌스가 새로운 패러다임이 되고 있음을 의미한다. 이에 본 연구는 디자인거버넌스의 이론적 기초를 마련하고, 수요자의 참여를 유도하기 위한 정책개발부터 프로그램 운영, 그리고 결과물에 이르기까지 사례의 프로세스 전반을 점검하여 디자인거버넌스의 확대에 기여함을 목적으로 한다. (연구방법) 첫째, 거버넌스의 개념을 이해하고 거버넌스에서 파생된 디자인거버넌스의 개념을 정의한다. 둘째, 참여디자인의 개념과 디자이너의 역할, 그리고 프로세스에 대하여 살펴본다. 셋째, 공동디자인과 공동창작의 사례사업을 대상으로 사업과정에서 참여자의 참여목적과 동기, 방법, 보상 등을 비교하여 시사점을 도출한다. 넷째, 분석한 결과를 토대로 디자인거버넌스 구축을 위한 참여디자인의 발전방안을 제시한다. (결과) 본 연구는 디자인거버넌스 구축을 위하여 참여디자인의 발전방안을 다음과 같이 제언한다. 첫째, 원활한 참여를 위해서 참여자의 이해관계나 참여목적에 부응할 수 있는 동기를 부여해야 한다. 둘째, 내실 있는 참여를 위해서 참여 프로세스 상의 정확한 역할 구분이 요구된다. 셋째, 워크숍 및 프로그램 운영과정에서 전문가 자문 및 교육을 통해 참여자들의 역량을 강화하고 결과물의 품질을 확보하여야 한다. 넷째, 참여자뿐만 아니라 불특정 다수의 수요자와 소통하여야 과정중심 사업의 효과를 증대시킬 수 있다. (결론) 위 연구결과에 따라 참여디자인에 대한 프로세스 정립과 참여자의 역할을 구체화하여 사업의 실효성을 확보할 수 있을 것이다. 창의적 소통의 도구인 디자인이, 참여디자인을 통해 디자인거버넌스로 확대되는 과정에서 실천적 방향을 제시하는 데 본 연구의 의의가 있다. 본 연구에서 다루지 못한 사후평가와 미디어 활용 등에 따른 세부 실천방안도 연속되어야 한다. 아울러 참여자들을 대상으로 한 동기부여, 반복참여 의사, 만족도 등 참여디자인의 정성적 효과를 검증하는 연구가 후속되기를 기대한다
(Background and Purpose) The focus of policy implementation in the public sector has recently shifted away from result-oriented projects based on hierarchical procedures toward a process in which individual citizens, the users of the policies, participate. Such a pattern signifies that governance has become a new paradigm by having adjusted policies conducive to participation and cooperation based on mutual trust and communication. This study was intended to provide a theoretical basis for design governance and to contribute to the expansion of design governance by examining overall processes of concerned cases ranging from policy development through operation of programs to the results in order to induce the participation of users. (Method) First, the concept of governance was explored, and the concept of design governance, which was derived from governance, was defined. Second, the concept of participatory design, the role of designers, and the process were considered. Third, we compared the purpose and motivations of participation, the method, compensation, etc., for participating in the process of projects among the projects of concerned cases involving co-design and co-creation, thus deducting the implications. Fourth, the measures for developing participatory design were presented for building design governance based on the results of the analyses. (Results) To establish design governance, this study suggests the following strategies for developing participatory design. First, motivations, which suit each participant’s interest or purpose in participating, would need to be provided to ensure smooth and stable participation. Second, roles in the participation process must be distinguished clearly to ensure the effectiveness of participation. Third, the competence of participants would need to be strengthened through expert consultation and education in the workshop and program operation process, while ensuring a high quality of results. Fourth, the effectiveness of the process-oriented projects can be ensured through communication with many unspecified users, as well as participants. (Conclusions) The effectiveness of projects can be assured by establishing the processes for participatory design and specifying the roles of participants based on the aforementioned results. The purpose of this study was to suggest a practical direction in the process where design, which is a creative communication tool, is expanded into design governance through participation design. Detailed measures for actions would need to be taken continuously in connection with the follow-up evaluation, medial utilization, etc., which were not dealt with in this study. Moreover, succeeding studies would need to be conducted to verify the qualitative effect of participatory design, such as motivation, repetitive participation intention, and the extent of satisfaction, etc., among the participants.