본 연구의 목적은 SW 교육에 대한 초등학교 교사들의 직무 및 정책에 대한 중요도와 수행도를 분석함으로써 향후 체계적인 SW 교육 정책 추진을 위한 시사점을 탐색하는 것이다. 이를 위해 초등학교 교사 181명을 대상으로 설문을 실시하고 교사 직무 및 정책에 대한 인식을 분석하였다. 구체적으로는 SW 교육에 대한 교사 직무 및 정책 지원에 대한 중요도와 수행도의 인식 차이 분석, 배경변인에 따른 인식 차이 분석, 그리고 Importance-Performance Analysis(IPA)를 활용한 현황 진단 및 정책 우선순위 분석을 하였다. 주요 연구 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 교사 직무와 관련된 항목보다 정책 지원과 관련된 항목의 중요도가 전체적으로 높게 나타났으며, 모든 항목에서 중요도가 수행도보다 높게 나타났다. 둘째, 배경변인에 따른 차이를 살펴보면, 남교사의 수행도가 여교사 보다 높게 나타났으며, 연수 경험과 강의 수행 경험이 많을수록 수행도가 높게 나타났다. 그 외, 성별, 교직경력, SW 교육 연수 경험, SW 교육 강의 경험에 따른 중요도에 대한 인식 차이는 없었다. 셋째, 교사 직무 관련 IPA 분석 결과를 보면, 학습자 분석, 수준별 지도, 도구 활용과 같은 교수 설계 영역에 집중할 필요가 있는 것으로 나타났다. 끝으로, 정책 지원 관련 IPA 분석 결과를 살펴보면 디지털 기기확보, 무선 환경 지원, 관련 예산 지원과 같은 학교 환경 개선을 위한 정책 지원에 보다 집중할 필요가 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 이러한 연구 결과를 토대로 초등학교에서 SW 교육이 체계적으로 수행되기 위해 필요한 주요 시사점을 논의하였다.
The purpose of this study is to investigate the implications for the systematic implementation of SW education by analyzing the importance and performance of elementary school teachers. To do this, this study surveyed 181 elementary school teachers and analyzed teachers' perceptions. In addition, this study analyzed the difference in recognition of the importance and performance of teacher tasks and policy support for SW education, the difference according to background variables, and the status and priority of using the Importance-Performance Analysis (IPA). The main results of this study are as follows. First, the importance of policy support items is higher than that of teacher task-related items. Also, in all items, the importance was higher than the performance. Second, the performance of male teachers was higher than that of female teachers. In addition, the higher the experience of SW education training and SW teaching experience, the higher the performance, and there was no difference in the perception of importance. Third, the results of the IPA analysis related to teacher tasks showed that it is necessary to concentrate on instructional design areas such as learner analysis, personalized teaching, and tool utilization. Fourth, looking at the results of the IPA analysis on policy support, it was found that it is necessary to focus more on policy support for school environment improvements such as digital devices, wireless environment, and related budget support. Based on the results of this study, key implications are discussed for the systematic implementation of SW education in elementary schools.