본 연구는 사회적 소수자에 대한 혐오에 대하여 지역 중심의 사회복지실천의 기반이 될 수 있는 이론을 구축하는 것을 목적으로 한다. 지역복지실천을 포함한 기존의 사회복지실천이론은 대부분 혐오의 피해자 또는 가해자 개인의 속성에 초점을 기울임으로써, 혐오의 발생과 작동 메커니즘을 간과하는 한계를 갖는다. 또한, 대부분의 지역복지실천 담론들은 관리주의, 즉 포섭과 배제의 이중성을 유지함으로써 또 다른 혐오를 야기한다. 이러한 한계들에 대응할 수 있는 사회복지실천이론은 아직까지 찾기 힘들다. 본 연구는 혐오의 개념과 유형 및 실태를 살펴본 후, 혐오의 발생과 작동 메커니즘에 대해 개입할 수 있는 잠재력을 지닌 탈마르크스주의 계열의 다중 개념을 고찰한다. 그리고 탈식민지주의 계열의 공생 개념과 이를 공간론적으로 확대하기 위하여 탈구조주의 계열의 공간 개념을 고찰한다. 다중 개념은 동질성, 순수성, 본원성의 이데올로기를 거부하고 특이성 간에 소통과 협력을 통하여 삶의 공통되기 과정을 생산할 수 있는 잠재력을 갖는다. 공생 개념은 차이가 소통의 단절을 낳지 않고 위계화되지 않는, 특이성 간의 역동적 상호관계의 상태를 가리킨다. 위상학 및 행위자-네트워크 이론에 기반한 공생 또는 공생 공간의 다섯 가지 구성요건 및 실천전략은 접촉과 공감, 유무형의 제도에 대한 민감한 이해력과 판단력, 열린 유대와 유연한 자기변형 및 유동적이며 동등한 권력행사, 스케일에 국한되지 않는 유동적이고 열린 실천, 텍스트, 기술적 인공물, 체화된 숙련(지식), 화폐 등의 동원과 활용이다. 다중과 공생의 지역복지실천이론은 전문가 주도의 처방적 경직적 실천과 달리, 다중 주도적이고 텍스트, 기술적 인공물, 체화된 숙련, 화폐 등의 유연하고 개방적 활용을 강조한다는 점에서 디지털 데이터와 인공지능 시대에 부합한다고 볼 수 있다.
The purpose of this study is to build a spatial social work theory that helps to alleviate the hate against various groups of social minority. Most existing social work theories have failed to respond to multi-dimensional and multi-level hate phenomena which continue to occur since the early 2000s in South Korea toward social minority groups, including women, the handicapped, immigrants, asylum-seekers, people of various gender identities and sexual orientations. This failure is due to the fixed and binary approaches toward hate victims by focusing only on their specific characteristics or one dimension of their identities. The study assumes that hate against social minority groups is generated by the ideology of homogeneity, naturalness, purity and that non-hate social work model should be built based on the theories of which presumptions are the multitude and conviviality. The study provides the spatial social work practice theory of the multitude and conviviality and its action strategies. The theory is based on the concept of the multitude developed by Negri and Hardt, the concept of the conviviality developed by Gilroy, and the concepts and theories of space developed by Heidegger, Merleau-Ponty, Maffesoli, and theorists of topology and actor-network theory. The theory can help to create the non-hate network-spaces in which every citizens never stop becoming the multitude and producing the process of the convivial common. Action strategies include meeting and empathy between the multitudes, capabilities of sensitive understanding and judgment toward actor-networks, open and flexible association and self-transformation and fluid and equal power implementation, no-barrier practice of various scales, the usage of various non-human actors. The theory can also provide in the age of digital data and artificial intelligence a hint at the importance of the usage of various types of non-human mediators, including texts and technological artifacts.