[목적] 본 연구의 목적은 3차원 가속도계를 활용해 경쟁영역 체육수업의 중-고강도 신체활동 특성을 성과 종목 측면에서 파악하는 것이다. [방법] 6개 종목(축구, 농구, 플라잉 디스크, 배구, 탁구, 티볼)으로 운영된 체육수업에 참가한 남녀 중학생 981명(남학생 505명, 여학생 476명)을 연구 대상자로 삼았다. 수업은 기능중심모형으로 통제되었으며, 신체활동 자료는 3차원 가속도계를 활용해 수집되었으며, 자료의 성별 분석을 위해 t 테스트 검정<.05)과 종복별 비교를 위해 ANOVA 분석(<.05)을 실시하였다. [결과] 첫째, 운동강도별 신체활동의 시간을 기술통계 분석한 결과, 체육수업의 MVPA는 평균 10.26분(22.89%)로 나타났으며, 종목별로는 티볼(14.61분), 플라잉 디스크(12.61분), 축구(10.78분), 배구(10.56분), 농구(9.64분), 탁구(5.73분) 순으로 나타났다. 둘째, 성별 분석 결과, 여학생의 MVPA는 모든 종목에서 남학생에 비해 유의미하게 낮은 결과를 보였다. 또한 전통스포츠와 뉴스포츠에서도 같은 결과를 보였다. 셋째, 종목별 사후 검증 결과, 티볼은 다른 모든 종목들에 비해 유의하게 높은 MVPA 값을 보인 반면, 탁구는 다른 모든 종목들에 비해 유의하게 낮은 값을 나타냈다<.000). [결론] 국내 체육수업의 MVPA 수준은 MVPA 권장량을 달성하지 못하였고, 동일 학교급과 활동 종목을 분석한 국외 연구들에 비해 저조한 것으로 확인되었다. 또한 모든 종목에서 남녀 차이가 나타났으며, 종목의 특성에 따라 뉴스포츠 활동이 근대스포츠 활동보다 MVPA 수준이 높게 나타났다.이러한 결과는 체육수업의 MVPA 증진과 남녀 차이를 극복하기 위한 대안 마련이 시급함을 시사해 준다.
[Purpose] The purpose of this study was to investigate characteristics of levels of physical activity in considering gender and different types of competition-oriented physical activity classes using three-dimensional accelerometers. [Methods] A total of 981 students(505 male students, 476 female students) in six different types of physical education classes were participated in this study. All of the six different types of physical education classes were competition-oriented classes, and levels of physical activity were accessed by three-dimensional accelerometers. Data were analyzed using t-test and ANOVA. [Results] First, descriptive analyses of participation time of levels of physical activity showed that MVPA of physical education classes is 10.26 mins (22.89%) on average, and, MVPA showed differently in different types of physical education classes in the order of T ball(14.61 mins), flying disk(12.61 mins), soccer(10.78 mins), volley ball(10.56 mins), basketball(9.64 mins), and table tennis(5.73 mins). Second, female students showed significantly lower levels of MVPA in all the different types of physical education classes. Third, post-hoc analyses showed that significantly higher levels of MVPA were found in T ball physical education classes and significantly lower levels of MVPA were found in table tennis physical education classes, compared to other types of physical education classes. [Conclusions] MVPA in physical education classes is not satisfied with recommended MVPA, and MVPA in Korean physical education classes is lower than MVPA in same types of physical education classes in other countries. In addition, significant mean differences of MVPA are found between male and female students, and new sports physical education classes show higher levels of MVPA compared to classic sports physical education classes. These results indicate that competition oriented physical education classes widely used in Korea need to find ways to increase MVPA and to overcome different levels of MVPA between male and female students.