메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이재인 (명지대)
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 논문집 - 계획계 大韓建築學會論文集 計劃系 第35卷 第12號(通卷 第374號)
발행연도
2019.12
수록면
93 - 104 (12page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study set out to analyze the architectural trends in Bell"s works and spaces by applying the Gaze theory of Jacques Lacan to his minimalism works, concept changes in their changing process, and the development of exhibition spaces related to him. The findings were as follows: first, his early glass cube works sought after the reproduction of the Real Order through the repeating eyes of viewers and objects by using exhibition lighting; second, his works in the Standing Wall category pursued the reproduction of the Real Order through the repeating eyes of many different viewers around objects; third, his Nesting Boxes tried to reproduce the Real Order of a higher competition level in the perception aspects, making the repetitive elements of Standing Walls converge and including even external environmental elements; fourth, there is no decisive gaze sought after by Judd or the Key Signifiant as the core of Lacan"s philosophy in Bell"s formative works; and finally, Bell"s works pursue the completion of Simulacrum through the infinite repetition of Derrida"s Deconstruction Philosophy through the infinite visual repetition sought after by Gehry and Moss in the LA School of Architects who shared the same area and period with him.

목차

Abstract
1. 서론
2. 일반적 고찰
3. 라깡의 시지각예술이론과 저드의 작품 비교
4. 벨의 미니멀리즘 작품과 응시이론 비교분석
5. 벨의 작품 속에서 나타나는 해체주의 건축의 경향
6. 결론
REFERENCES

참고문헌 (14)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0