메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이재인 (명지대학교)
저널정보
대한건축학회 대한건축학회논문집 大韓建築學會論文集 第36卷 第11號(通卷 第385號)
발행연도
2020.11
수록면
181 - 192 (12page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study set out to identify the architectural features inherent in Nesting Boxes by Larry Bell, whose analysis had been poor in previous studies, and compare and analyze them with contemporary architecture by applying the object relations theory representing modern psychoanalysis of the 21st century to the gaze theory. The findings were as follows: first, ‘Pacific Red II’ one of his early Nesting Boxes, created several key Signifiants by repeating various eyes between six large-scale objects and the audience, thus expanding the conscious structure of human mind; second, the number of objects was reduced to two in ‘Venice Fog II’ that introduced sunlight. In ‘Aspen Blues’, the object inside the Nesting Boxes plays the role of projection as inner light in reaction to the introjection of sunlight; third, the Nesting Boxes since ‘Pacific Red II’ show the process of expanding from a single mother to other objects and moving away from a depressive position from the perspective of object relations theory; and finally, ‘Kunsthaus Bregenz’ by Peter Zumthor is at the stage of expanding the structure of human mind around an independent ego beyond a depressive position like ‘Aspen Blues’.

목차

Abstract
1. 서론
2. 벨의 대표작품과 둥지박스
3. 편집-분열적 자리와 응시 이론
4. 둥지박스에 내재된 현대건축의 특성비교분석
5. 결론
REFERENCES

참고문헌 (14)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0