메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
강진우 (안동대학교)
저널정보
한국어문학회 어문학 語文學 第146輯
발행연도
2019.12
수록면
255 - 285 (31page)
DOI
10.37967/emh.2019.12.146.255

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Yi"s film theory was discussed along the line of the literary movement which presupposed the independence war. He regarded Marxism as a concrete methodology of revolution and set his own work as a literary activity. Apart from writing poetry, he considered the possibility of cinema as an important medium for forming Noospheare. Unlike fiction, photography replaces the function of naturalistic details, and film is more spectacular and suspenseful. Not only is it possible to revive the senses that can become dulled, but it also has the outstanding potential to be compared with any medium in terms of reality. Above all, he does not directly refer to the methodology of revolution in the theory of film, but it does seem to metaphorically express the class and the avant-garde by referring to "collectivity". In particular, I felt that I was attracted to the formation of Noospheare through films such as The earth (1930), Turksib (1930), The good earth (1937). This is a re-recognition of the educational function of films in the sense that the Korean people should not lose their subjectivity in order to become the driving force of the struggle in the War of Independence.

목차

1. 육사의 사상과 영화론
2. 육사의 소설관과 영화관
3. 결론
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (30)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-810-000227394