메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이애선 (서울디지털대학교)
저널정보
한국미술연구소 미술사논단 美術史論壇 제49호
발행연도
2019.12
수록면
171 - 191 (21page)
DOI
10.14380/AHF.2019.49.171

이용수

DBpia Top 10%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Joseon painters have been seen accepting the Japanese academism, Pleinairisme, but Kim Chan‐yeong, Shim Yeong‐seop, and Kim Ju‐gyeong, who were Western‐style painters and critics of the 1920s, left the argument for postimpressionism. In 1921, Kim Chan‐yeong refers to Matisse as a master of Postimpressionism, second, he divided Impressionism into Pre‐Impressionism that expresses factual descriptions and Postimpressionism that expresses subjectivity, and the latter was seen to be depicted as a confrontation against the former. Third, it is seen that deformation occurs when subjectivity is expressed. This characteristic is also a characteristic of the Japanese Postimpressionism which Shirakaba circle embraced. Postimpressionism, which began to be accepted in the 1920s, when it came to 1930s, was spread widely enough.
At the 1930s, Kim Ju‐gyeong determined that Postimpressionism corresponded to Joseon"s socio‐economic level. In other words, unacceptable art is a superstructure that conforms to the mode of production in which capitalism developed in the 20th century, and so, surrealism and abstract art cannot match up in Joseon"s social situation in which capitalism did not reach this stage.
The representative artist of postimpressionism in the 1920s and 30s was Cézanne, and Kim Ju‐gyeong analyzes the seven characteristics of Cézanne through a 1939 newspaper article. They are textures, clear objects, range of colors, simplification of expressions, color mixing, and simplification, etc. These formal characteristics of Cézanne and the direction of work production make it a human nature based on the nature of life.

목차

Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 국내 후기인상주의 수용 양상
Ⅲ. 김주경의 세잔 인식: 생명의 자연상 창조의 방법론
Ⅳ. 맺음말
참고문헌
ABSTRACT

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-650-000357751