본 연구는 이성교제 만족도와 자아존중감에 대한 조사를 통해 바람직한 이성교제 지도방안과 대인관계에서 긍정적인 경험을 제공하는 중요한 위치에 있는 이성관계를 통한 자아존중감 강화를 위한 기초자료를 제공하고자 일부 농어촌 지역에 소재한 대학교의 재학생을 대상으로 2018년 5월부터 6월까지 이성교제 만족도와 자아존중감에 대한 자기기입식 설문조사를 실시하였고, 설문작성이 미완성되거나 응답이 불분명한 자료를 제외한 총 617부의 설문지를 회수, 분석하였다. 설문 문항은 일반적 특성, 이성교제 만족도, 자아존중감으로 구성하였다. 이성교제 만족도와 자아존중감 측정 도구의 타당도를 알아보기 위해 상관행렬을 이용, 주축인자법을 이용한 탐색적 요인분석을 실시하였고, 측정 도구의 신뢰도를 알아보기 위하여 Cronbach’s α 방법을 이용하여 검정하였다. 일반적 특성에 따른 이성교제 만족도에서 성별은 전반적 불만족에서 남자가 여자보다 높았다. 학년에서는 전반적 불만족의 경우 3학년과 1학년이 4학년보다 높았고, 문제해결 의사소통문제의 경우 3학년이 4학년보다 높았고, 전체 이성교제 만족도의 경우 3학년과 1학년이 4학년보다 높았다. 이성교제 유무에서는 전반적 불만족, 문제해결 의사소통문제, 정서적 의사소통문제와 전체 이성교제 만족도에서 유의한 차이가 나타났고, 이성교제 경험에서는 있다가 없다 보다 높았으며, 이성교제 기간에서는 전체 이성교제 만족도에서 1년 이상이 6개월~1년 미만 보다 높았다. 일반적 특성에 따른 자아존중감 차이에서 성별은 학교, 가정, 총체적, 전체 자아존중감에서 남자가 여자보다 높았다. 학년에서는 학교 자아존중감의 경우 3학년이 2학년보다 높았고, 가정 자아존중감의 경우 3학년과 1학년이 4학년보다 높았고, 총체적 자아존중감의 경우 1학년이 2학년과 4학년보다 높았고, 전체 자아존중감의 경우 2학년이 3학년보다 높았다. 전공계열에서는 학교 자아존중감의 경우 이공/의학/보건계열이 사범계열과 인문계열보다 높았고, 가정 자아존중감의 경우 이공/의학/보건계열이 사범계열과 인문계열보다 높았고, 총체적 자아존중감의 경우 이공/의학/보건계열이 사범계열보다 높았고, 학업 자아존중감의 경우 이공/의학/보건계열이 사범계열과 인문계열보다 높았고, 전체 자아존중감의 경우 이공/의학/보건계열이 인문계열과 사범계열보다 높았다. 이성교제기간에서는 전체 자아존중감의 경우 1년 이상이 6개월~1년 미만 보다 높았으며, 이성교제 횟수에서는 학교, 학업 자아존중감의 경우 3~6회 미만이 6회 이상보다 높았다. 이상의 결과 이성교제는 사회성을 향상시키고, 자아존중감을 향상시킬 수 있는 하나의 요인이 될 수 있으므로 바람직한 이성교제 지도를 통해 긍정적인 자아존중감을 갖도록 체계적이고 지혜로운 방안 모색이 마련되어져야 할 것으로 사료된다.
The purpose of this study was to investigate romantic relationship satisfaction and self-esteem, develop a teaching plan for desirable romantic relationships, and provide basic data that could help improve self-esteem through romantic relationships, which are critical to positive experiences in interpersonal relationships.; For this purpose, a self-administered survey on romantic relationship satisfaction and self-esteem was conducted in students at universities in rural communities from May to June 2018 and a total of 617 questionnaires were analyzed, with the exception of incomplete ones and those having insincere answers. The questionnaire was composed of the items concerning the general characteristics, romantic relationship satisfaction, and self-esteem. Exploratory factor analysis using a correlation matrix and principal factor analysis was performed to validate the romantic relationship satisfaction and self-esteem scales, and Cronbach’s α was estimated for reliability of the scales. As for romantic relationship satisfaction by the general characteristics, men were generally more dissatisfied than women. Juniors and freshmen were generally more dissatisfied than seniors; juniors were more likely to have communication problems regarding problem-solving(and conflict resolution) than seniors; and juniors and freshmen were more satisfied with romantic relationships in general than seniors. General dissatisfaction, problem-solving communication problems, emotional communication problems, and romantic relationship satisfaction in general differed significantly by romantic relationship status; the respondents were more likely to have experience of having a romantic relationship than to have no such experience; and the students having a romantic relationship for ≥1 year were generally more satisfied with the relationships than those having it for 6 months to <1 year. As for the differences in self-esteem by the general characteristics, men showed higher levels of self-esteem at school, at home, as a whole, and in general than women. Juniors showed higher levels of self-esteem at school than sophomores; juniors and freshmen showed higher levels of self-esteem at home than seniors; freshmen showed higher levels of self-esteem as a whole than sophomores and seniors; and sophomores showed higher levels of self-esteem in general than juniors. Science and engineering, medicine, and health majors showed higher levels of self-esteem at school than education and humanities majors; science and engineering, medicine, and health majors showed higher levels of self-esteem at home than education and humanities majors; science and engineering, medicine, and health majors showed higher levels of self-esteem as a whole than teaching majors; science and engineering, medicine, and health majors showed higher levels of academic self-esteem than education and humanities majors; and science and engineering, medicine, and health majors showed higher levels of self-esteem in general than humanities and education majors. The students having a romantic relationship for ≥1 year showed higher levels of self-esteem in general than those having it for 6 months to <1 year; the students having had 3 to <6 romantic relationships showed higher levels of school-based and academic self-esteem than those having had ≥6 romantic relationships. On the basis of these results, a romantic relationship can become a factor that can improve sociability and self-esteem; therefore, it is necessary to make systematic and wise plans for helping them have positive self-esteem through desirable romantic relationship guidance.