메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국문법교육학회 문법교육 문법교육 제38권
발행연도
2020.1
수록면
99 - 135 (37page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to re-examine the establishment and status of the predicate clause focused on the related unit with the predicate clause, 'predicate, predicate-bu' in the past school grammar textbooks. As to the way of explaining the double nominative case construction, there were various theories like complement-extension, topic establishment as sentence constituent, the establishment of predicate clause in the past school grammar textbooks. Although there were the different way of explaining the double nominative case construction, the predicate-bu, the mediate unit between structure grammar and generative grammar was constituted in the all past school grammar textbooks. In particular, the predicate clause based on the predicate-bu is explained in the viewpoint of aboutness: a sentence is divided into two parts, 'something to be predicated' and ‘predicate', therefore the predicate clause corresponds to the 'comment' of topic-comment in the information structure. The predicate(predication) of the predicate clause must be distinguished with the predicate as sentence constituents of verbs and adjectives and the unique function as ‘the predication about topic’ is observed in the predicate clause of the past school grammar textbooks.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0