(연구 배경 및 목적)복합상업시설의 대형화, 다양화로 진입ㆍ이동ㆍ휴식 등의 기능을 수행하는 매개공간 계획의 중요성이 부각됨에 따라, 물리적 규모를 넘어 이용객들의 접근성과 재방문 유도를 위한 매개공간의 새로운 어트랙션 연출전략이 필요하다. 복합상업시설 매개공간은 과거 스토리텔링과 공간구성적 측면의 연출에서 벗어나 점차 디지털 시스템과 상호작용하는 공간으로 진화되면서 VR/AR 기술을 활용한 다양한 연출이 시도되고 있다. 이와 같은 이유에서 복합상업시설 매개공간은 시대환경변화에 따른 새로운 공간연출 접근방식에 대한 모색이 필요한 시점이다. 그러므로 본 연구는 복합상업시설 매개공간 어트랙션을 위해 VR/AR 연출의 국내ㆍ외 사례를 분석하여 공간연출 기획 시 방향성을 위한 기초자료로 활용되는 것을 목적으로 한다. (연구방법) 본 연구는 공간에서 어트랙션 개념에 대한 선행연구를 바탕으로 어트랙션 발생요인인‘움직임성’,‘이벤트성’,‘이미지성’을 도출하였다. 그리고 복합상업시설 매개공간을‘진입’,‘연결’,‘코어’영역으로 나누어 분석모형을 구축하고 VR/AR 연출사례 분석을 실시하였다. 구체적으로 VR/AR이 어떻게 연출되어 공간 어트랙션 요인으로 작용하는지에 대해 사례분석을 통해 연출유형을 도출하고 종합 분석하였다. (결과) 복합상업시설 매개공간에서 VR/AR 연출은 어트랙션 요인인 ‘움직임성’,‘이벤트성’,‘이미지성’을 가짐으로서 가상과 현실을 넘나드는 새로운 공간지각과 체험을 유도하여 이용객을 유인하게 한다. ‘움직임성’은 부스 및 구조물, 시설물을 통한‘물리적 자극’, 시설물 체험 및 효과음, 상호작용적 체험을 통한 ‘감각적 자극’이 세부 요인으로 작용하였다. 이벤트성’은 물리적 체험존 구성을 통한 ‘물리적 이벤트’, 비상시적ㆍ시즌형, 테마형 ㆍ게임형의 ‘엔터테인먼트적 이벤트’가 세부 요인으로 작용하였다. ‘이미지성’은 랜드마크적ㆍ재현적 연출과 컬러대비 및 상징적 이미지 연출을 통한 ‘사실적 이미지’, 비일상적이ㆍ테마적 콘텐츠를 통한 ‘가치적 이미지’가 세부 요인으로 작용하였다. (결론) 본 연구를 통해 복합상업시설 매개공간에서 VR/AR 연출은 새로운 감각적 체험으로 이용객을 유도하고 나아가 공간 만족도를 향상시키는 어트랙션의 주요 장치임을 알 수 있었다. 특히, 복합상업시설 매개공간이 이와 같은 계획에서 연출되어질 때 물리적 한계를 넘어 차별성을 가지는 이미지 포지셔닝으로 시장 경쟁력을 높일 수 있을 것이다.
(Background and Purpose)As the planning of intermediate space that provides the functions of access, movement, relaxation, etc., is taking on an importance amid the expansion and diversification of commercial multi-complexes, it has become increasingly necessary to map out the new attraction creation strategies for the intermediate space so as to expand accessibility of users beyond physical scale of the space and induce their revisitation. The intermediate space of commercial multi-complexes has shifted away from the story-telling and spatial configuration aspects of the past and is gradually evolving into a space interacting with the digital system, leading to various directing that applies VR/AR technology. Furthermore, the VR/AR technology is accelerating the spatial direction in the era of smart technology. For those reasons, it is time that we should explore a new approach to the spatial direction in the midst of the environmental changes of the times. Thus, this study was intended to analyze overseas and domestic cases of VR/AR directing for greater attraction of intermediate space of commercial multi-complexes, thus providing basic data for setting the basic course of spatial direction planning. (Method) In this study, we derived the ‘movability’, ‘eventability’, and ‘imageability’, the attraction generation factors, based on the preceding studies on the concept of attraction in space. Moreover, the analytical model was built by dividing the intermediate space of commercial multi-complexes into ‘access’, ‘connection’, and ‘core’ areas, and the VR/AR directing cases were analyzed. Specifically, the production types were derived and comprehensively analyzed through a case analysis on how VR/AR was produced and acted as a factor of spatial approach. (Results) In the intermediate space of commercial multi-complexes, the VR/AR directing had the attraction factors of ‘movability’, ‘eventability’, and ‘imageability’, thus inducing new spatial perception and experience transcending the boundaries of virtual world and reality to attract the visitors. ‘Movement’ was rendered by specific elements such as physical stimulation delivered through booths, structures and facilities and sensory stimulation delivered through facility experience, sound effect, and interactive experience. ‘Event’ was rendered by specific elements such as physical event based on formation of physical experiential zones and entertainment event of nonpermanent, seasonal, themed, and game types. ‘Imageability’ was rendered by specific elements such as ‘factual image’ created by landmark and reproductive directing, color contrast and symbolic imaging and ‘valued image’ created by non-routine and themed contents. (Conclusions) The results of this study showed that the VR/AR directing was the main mechanism for attraction which induced the users to gain new sensory experience, and furthermore, to increase their spatial satisfaction in the intermediate space of commercial multi-complexes. Particularly, intermediate space of commercial multi-complexes will be able to overcome physical limitation and sharpen their competitive edge in the market based on the differentiated image positioning.