본고에서 연구 대상으로 삼은 인물은 정여창과 유자광이다. 정여창은 함양의 선비정신을 대표하는 인물이고, 유자광은 불온한 인물의 전형이라 할 수 있다. 지역을 대표하는 공식 기록에서는 정여창이 주인공이지만, 인물전설에서는 정여창보다 유자광의 전승력이 활발하다. 이에 대한 의문을 해명하는 것은 함양 지역의 특성과 민중의식을 조망할 수 있는 기회를 제공할 것이다. 실록을 검토해 본 결과 두 인물은 정(正)과 반(反)의 대척점에 놓인 것을 확인할 수 있다. 적자와 얼자, 덕행과 용렬, 추존과 멸시, 선비와 간신 등의 대립적 어휘들은 두 사람을 설명할 수 있는 메타언어로 작용한다. 전설에 나타난 두 인물의 상징은 ‘백혈’과 ‘피바위’로 나타난다. ‘백혈’은 문학적인 측면에서 숭고미의 극치를 상징한다. 전승자들은 정여창이 두 번의 사화로 인해 귀양을 떠나고 부관참시를 당한 비극적 사건이 강한 충격으로 자리잡아 ‘백혈’로 승화시키고 있다. ‘피바위’는 처절한 분노를 상징하면서 비장미를 안겨준다. 두 사람에 대한 평가는 역사와 전설에서 극명하게 다르다. 실록에서 정여창은 사후 오현(五賢)으로 추존되었지만, 유자광은 간신의 오명을 벗어나지 못한다. 실록이 역사적인 사건을 사실 위주로 기록한 반면, 전설은 인물이 살았던 역사적 이면에 더 관심을 갖는다. ‘학사루’나 ‘피바위’에 얽힌 전설에서는 ‘유자광이 왜 그런 삶을 살 수밖에 없었나’에 대해 근본적인 의문을 제기하고, 논쟁적 성격이 강한 전설의 주인공으로 만들어 활발한 전승력을 발휘했다고 볼 수 있다. 실록에서 보듯이 두 인물에 대한 역사적 평가는 유교 문화의 부합 정도에 따라 정(正)과 반(反)의 이분법적 잣대가 적용되어 긍정과 부정의 평가가 극명하게 드러난다. 반면 전설에서는 이분법에서 벗어나 정반합(正反合)의 논리로 접근함으로써 통합적 관점에서 두 인물을 조명하고자 했음을 알 수 있다. 문헌에 나타난 함양사람들의 기질은 신중한 면이 있는 동시에 호전적인 면을 동시에 가지고 있다. 이와 같은 특성은 매체별 특성에 따른 두 인물의 대립적 성격에 복합적으로 얽혀 있다. 유교 문화를 존속시키고 전통문화를 소중하게 보존하고자 하는 사람들은 문자언어를 매체로 한 실록에 근거하여 정여창을 선비정신을 대표하는 인물로 내세우고 있으며, 쌍방적 음성언어의 특성을 지닌 전설에서는 호쟁투의 기질을 발휘하여 사회적 모순에 대한 논쟁거리를 제공한 것으로 보인다.
The historical figures examined in this paper are Jeong, Yeo-Chang and Yu, Ja-Gwang. While both were from a town called Hamyang, the former is regarded to represent the spirit of seonbi (classical scholar), whereas the latter is viewed as an archetypal incendiary. While the official records of the region primarily center on Jeong, Yeo-Ghang, legends regarding Yu, Ja-Gwang are more prevalent than those of his counterpart. Resolving the question behind this phenomenon will provide an opportunity to gain a better insight into the regional characteristics and perceptions of the people of Hamyang. A review of the Veritable Records of the Joseon Dynasty showed that these two figures were presented on the opposite ends of the scale. Contrasting words such as legitimate son and illegitimate son, virtuous and mediocre, revered and contempt, and seonbi and treacherous subject are a metalanguage that serves to explain them. In the legends, Jeong, Yeo-Ghang and Yu, Ja-Gwang are symbolized as “baekhyeol (white-blooded)” and “pi-bawi (bloodied rock),” respectively. The former symbolizes the height of sublimity from the aspect of literature. Those who have passed down the legendary tales regarding Jeong, Yeo-Chang have transcendentalized him as “baekhyeol” based on the shockingly tragic event in which he was exiled during two literati purges and became subject to posthumous execution. On the other hand, “pi-bawi” symbolizes a bigger sense of rage with a sense of tragic beauty. Historically, the two individuals were evaluated differently, as clearly evident in the Veritable Records of the Joseon Dynasty. Although Jeong, Yeo-Chang was posthumously revered as one of the five sages, Yu, Ja-Gwang was regarded as a treacherous subject even after death. While the Veritable Records of the Joseon Dynasty contain factual records of historical events, legendary tales focus more on the actual lives and characteristics of the historical figures concerned. The legends regarding hak-sa roo and pi-bawi, in particular, pose the fundamental question of why Yu, Ja-Gwang lived the way he did, and by using the controversial figure as their main character, these legends became actively transmitted from one generation to the next and survived over several centuries. Written records are made and passed down by the ruling class, whereas legends are transmitted by commoners. As it can be seen in the Veritable Records of the Joseon Dynasty, a dichotomous yardstick by which to measure “good” and “bad” based on one conformity to Confucianism was applied to assess the characters of Jeong and Yu. In contrast, the thesis, antithesis, and synthesis approach was taken in the legends, reflecting the desire of regular people to create a society characterized where there is no discrimination between legitimate children and illegitimate children. The people of Hamyang are described in literature to be circumspect and prudent yet aggressive and hostile. These attributes are associated with the contrasting personalities of two prominent figures from the region who portrayed in certain ways according to the characteristics of the medium through which their stories have been transmitted. Those endeavoring to preserve traditional culture and Confucian values and principles tout Jeong Yeo-chang as a prominent figure representing the spirit of seonbi (classical scholars), while legends characterized by oral transmission note his propensity to fight a good fight thereby inciting a debate on social contradictions.