오늘날 사물인터넷은 의료산업, 기업경영, 정책입안, 환경보호 등 다양한 분야에서 높게 활용되고 있다. 그 중 항공서비스 업계는 IT의 발달과 함께 성장해왔다. 항공업계 사물인터넷 서비스가 세계 각국에서 확대되는 가운데, 국가마다 IT환경의 격차가 존재하는 만큼, 이용자들이 사물인터넷 서비스를 수용하는데 분명한 차이가 있을 것이다. 본 연구는 항공서비스 이용자의 사물인터넷 서비스 수용 경로에 대해 기술수용모델을 적용하여, 지각된 유용성, 지각된 용이성, 사용 태도, 사용 의도 간 인과관계를 검증하였으며, 각각의 인과관계가 한국과 베트남 간 차이가 있는지에 대해 경험적 연구를 진행하였다. 2020년 3월 23일부터 4월 21일까지 온라인 설문조사를 실시하였으며 최종적으로 367건을 분석에 사용하였다. 분석 결과, 가설 H1(항공서비스 이용자의 지각된 용이성이 지각된 유용성에 미치는 영향), 가설 H2(지각된 용이성이 사용 태도에 미치는 영향), 가설 H3(지각된 유용성이 사용 태도에 미치는 영향), 가설 H4(지각된 용이성이 사용 의도에 미치는 영향), 가설 H5(사용 태도가 사용 의도에 미치는 영향)모두 채택되었다. 구조모형 분석 결과를 토대로 추가해석하면, 가설 H1, H2, H4, H5는 한국과 베트남 모두에서 유의미한 정(+)의 영향 관계를 보였으나, 가설 H3의 경우 한국에서는 유의미한 정(+)의 영향 관계, 베트남에서는 유의미한 영향을 미치지 않는 것을 나타났다. 더불어 가설 H1, H2, H3, H4, H5 역시 국가별로 차이가 있는 것으로 확인되어, 가설 H1a, H2a, H3a, H4a, H5a는 모두 채택되었다. 주목할 만 한 점은 항공서비스 이용자의 지각된 용이성이 지각된 유용성에 미치는 영향력의 크기, 지각된 용이성이 사용 태도에 미치는 영향력의 크기, 지각된 유용성이 사용 의도에 미치는 영향력의 크기는 모두 한국보다 베트남에서 더 크게 나타났으며, 사용 태도가 사용 의도에 미치는 영향력의 크기는 한국이 베트남보다 높게 나타났다. 이상의 결과는 한국의 경우 IT 환경 수준이 베트남보다 상대적으로 더 높고, 문화적으로는 익숙하지 않은 새로운 것에 대한 불안함이 베트남보다 낮게 형성되어 있는 만큼, IT 기술 사용의 경험치와 그로 인한 익숙함이 영향을 미친 것으로 판단된다. 이는 항공서비스 업계에서 사물인터넷 서비스가 성공적으로 자리매김하는데 유용한 참고자료가 될 것이다.
The IoT (Internet of Things) is highly used in various fields such as medicine, corporate management, policy making, and environmental protection. Among the fields, the aviation service industry has grown along with the development of IT. As IoT service in the aviation industry expands around the world, and there is a gap in the IT environment in each country, there will be a clear difference in users" acceptance of IoT service. Therefore, this study employed a cross-national (Korea and Vietnam) comparison applying a technology acceptance model (TAM) related to IoT service in the aviation service industry. It verified a causal relationship between perceived ease of use (PEU) and perceived usefulness (PU), perceived ease of use (PEU) and attitude towards using (ATT), perceived usefulness (PU) and attitude towards using (ATT), perceived usefulness (PU) and intention to use (IU), and attitude towards using (ATT) and intention to use (IU). The online-based survey was carried out from March 23 to April 21, 2020, and 367 questionnaires (228 from Korea and 139 from Vietnam) were used for analysis. The results show that H1 (PEU->PU), H2 (PEU->ATT), H3 (PU->ATT), H4 (PU->IU), and H5 (ATT->IU) were all accepted. Based on the results of the structural model analysis, H1, H2, H4, and H5 showed a significant positive relationship in both Korea and Vietnam. In the case of H3, it was found that there was a significant positive relationship in Korea but no significant relationship in Vietnam. Additionally, it was confirmed that each hypothesis (H1, H2, H3, H4, and H5) differed by country (H1a, H2a, H3a, H4a, and H5a). H1a, H2a, and H5a in Vietnam had a higher impact than in Korea. H4a in Korea had a higher impact than in Vietnam. H3a was significant in Korea but not significant in Vietnam. It is believed that the differences in the IT environment and culture of each country influenced the results. The findings will be a theoretical and practical reference for the successful establishment of IoT services in the aviation service industry.