메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
심효원 (Yonsei University)
저널정보
한국동서비교문학학회 동서비교문학저널 동서비교문학저널 제53호
발행연도
2020.9
수록면
223 - 246 (24page)
DOI
10.29324/jewcl.2020.9.53.223

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper focused on the aspect of chronophotography which deals with transformability of reality. I argue that we need to consider the transformational aspect of reality as much as its indexicality, which is an exact display of reality. By using chronophotography as photographic technology, Marey tried to find the objective truths of the mechanical world. As such, he used photography as a scientific tool. Some of René Descartes’s ideas can help explain the double sidedness of present reality in chronophotography. As for its indexicality, I compare Descartes’s mechanistic worldview to Marey’s physiological aim to see how these are similar. Secondly, for the transformability of chronophotography, I refer to Descartes’s description about how alphabets represent the various qualities of reality. It is one of the main grounds that supports my argument that chronophotography does not show reality precisely. Consider that the technical mechanism of chronophotography was adopted in cinema, such analysis can give a clue that indirectly demonstrates the ambivalence of cinema in which the reproduction of reality and the transformation of reality conflict and coexist at the same time.

목차

I. 들어가며
II. 연쇄사진의 등장 배경
III. 크로노포토그라프와 데카르트의 광학장치론
IV. 나가며
Works Cited
Abstract

참고문헌 (19)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0