메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김동영 (한신대학교)
저널정보
연세대학교 한국기독교문화연구소 신학논단 신학논단 제101집
발행연도
2020.9
수록면
97 - 146 (50page)
DOI
10.17301/tf.2020.09.101.97

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this writing is to examine the correlation between Winnicott’s psychology of play and Moltmann’s theology of play by using the lens of mutually-informing interdisciplinary approach. Play is a kind of essential form which presents ‘the relationship between mother and child’ as well as ‘the relationship between God and the believer.’ Play fosters both the formation of human relatedness such as ‘the mother-child matrix,’ and the formation of ‘the God-human matrix.’ Within the contexts of accomplishing play, a person is able to get an ability to experience himself/herself, to experience other persons, and to experience the divine. While forming the intimate relationships between God and the believer, God becomes a transitional Being and a good-enough Being. Both Winnicott’s psychology of play and Moltmann’s theology of play provide the correlational elements which consist of the play of loving relationships, the play of creativity and vitality, the play of freedom and healing, and the play of caring and celebration.
The concept of “play” contributes to establish the interdisciplinary conversation between Winnicott’s psychology of play and Moltmann’s theology of play. This interdisciplinary conversation helps us to explore the mutually-informing relation between the psychological aspect of ‘the mother-child dyad’ and the religious aspect of ‘the God-human dyad.’ Both pastoral psychology and Christian spirituality of play have a common task to realize the value of mutually-presented play space of ‘the relational God, the relational self, and the relational community,’ to recover ‘the ability to play,’ and to recover ‘the ability to be related.’

목차

I. 들어가는 말
II. 도날드 위니캇의 놀이의 심리학에 대한 이해
III. 위르겐 몰트만의 놀이의 신학에 대한 이해
IV. 놀이의 심리학과 놀이의 신학의 상관성 이해
V. 나가며: 목회심리학과 기독교 놀이영성의 함축적 의미
참고문헌
Abstract

참고문헌 (35)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-230-001294680