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저자정보
김성섭 (한동대학교) 김유빈 (한동대학교) 김예람 (한동대학교) 노대영 (한동대학교) 이원섭 (한동대학교) 최혜봉 (한동대학교)
저널정보
한국HCI학회 한국HCI학회 학술대회 PROCEEDINGS OF HCI KOREA 2021 학술대회 발표 논문집
발행연도
2021.1
수록면
358 - 363 (6page)

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The number of elderly populations in South Korea has increased by nearly 3 million in the last 10 years in 2020. This increasing trend is expected to continue. The increase in elderly population leads to an increase in the number of elderly drivers which also increases the risk of traffic accidents every year. Traffic accidents involving elderly pedestrians are increasing as well. However, Korean society has yet to recognize the seriousness of elderly-related traffic accidents. Recently, municipal governments have implemented various policies, such as voluntary return of licenses, for elderly drivers, but they have not been able to take proper measures. Pohang City is also conducting voluntary return of driver’s licenses to senior citizens aged 65 or older, but their effectiveness is low. Gyeongsangbuk-do Province, where Pohang belongs, is already super-aged with an aging rate of more than 20 percent. Therefore, it is essential to manage elderly people who are vulnerable to traffic accidents.

목차

요약문
1. 서론
2. 안전 취약계층을 위한 대한민국의 교통정책 현황
3. 연구방법
4. 경상북도와 포항시 교통사고 데이터 분석 및 시각화
5. 교통안전 취약계층 중심 교통사고 데이터 분석
6. 포항의 노인 보행자 사고 다발 지점 군집화 및 분석
7. 교통안전 의식 제고를 위한 웹사이트의 개발
8. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

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