메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
성민창 (경인교육대학교) 김기택 (서울대학교)
저널정보
한국영어학회 영어학 영어학 Volume.21
발행연도
2021.1
수록면
87 - 109 (23page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
We explore how many word types Korean elementary school students would need to know to understand 25 popular English-language animated movies. Assuming they know the 800 elementary-level word types and 200 loanwords designated by the Korean national curriculum for English, we examined how many word tokens in each movie should be comprehensible to them. Analyzing a corpus of the 25 movie scripts, we calculated how many word types are needed for four levels of coverage of the total token frequency, with the following results: 340 word types cover 80% of the total token frequency, in which 52 word types would not be comprehensible to the target students; 978 word types cover 90% (305 incomprehensible word types); 1,968 word types cover 95% (935 incomprehensible word types); and 3,855 word types cover 98% (2,458 incomprehensible word types). Based on these findings, we present the appropriate lexicon size for the target students’ comprehension of the movies, and discuss primary English teachers’ role when selecting English-language animated movies for their classes and helping their students better understand the movies.

목차

ABSTRACT
1. 서론
2. 선행연구
3. 연구 방법
4. 결과 및 논의
5. 논의 및 결론
참고문헌

참고문헌 (44)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0