본 연구는 중국 태권도 지도자의 셀프리더십이 혁신행동, 역할만족, 직업정체성에 미치는 영향을 규명하고자 하였다. 연구목적을 달성하기 위해 중국 광동성과 호남성 소재의 태권도 지도자들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 총 396부를 최종분석에 사용하였으며 자료분석은 SPSS ver. 25를 사용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 단순회귀분석, 다중회귀분석을 실시하였으며 결과는 다음과 같다. 첫째, 셀프리더십은 혁신행동에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 셀프리더십은 역할만족에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 셀프리더십은 직업정체성에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 혁신행동은 직업정체성에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 역할만족은 직업정체성에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 혁신행동은 역할만족에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 종합해 볼 때, 중국 태권도 지도자의 셀프리더십이 혁신행동, 역할만족 및 직업정체성의 관계에 긍정적인 효과를 가져왔다는 결과를 알 수 있었다. 즉, 중국 태권도 지도자의 셀프리더십이 높을수록 목표를 세우려고 하는 의지가 강하며, 또한 목표를 이루기 위해 지속적으로 행동에 옮길 것이다. 목표를 성취하게 되면서 지도자로서의 역할에 만족을 느끼게 될 것이다. 이 만족은 수련생들이 바르게 배우고 지도자로서 발전하는 모습을 느끼면서 태권도 지도자라는 직업에 대한 정체성 또한 향상 시킬 수 있을 것이다.
This research aims to study the Effects of Taekwondo" s Self-leadership by Leaders in China on Innovation behavior, Role Satisfaction, and Professional Identity. A comprehensive survey targeting the Taekwondo instructor which based at the province of Guangdong and Hunan in China has been conducted. In result, a total of 396 surveys had been successfully obtained and further analysis has been conducted. The analytical techniques including frequency analysis, principle component analysis, reliability analysis, correlation analysis, and linear regressions (both univariate and multivariate) has been conducted with the aid of SPSS ver. 25. As per the analytical result, we have deduced several important findings in-relation with the objective of this study. As a result, first, the Self-leadership had a statistically significant effect on innovation behavior. Second, the Self-leadership factors had a statistically significant effect on all factors of role satisfaction. Third, the Self-leadership had a statistically significant effect on all factors of professional identity. Fourth, the Innovation behavior had a statistically significant effect on all factors of professional identity. Fifth, the Role Satisfaction factors had a statistically significant effect on all factors of professional identity. Sixth, the Innovation behavior had a statistically significant effect on all factors of role satisfaction. Therefore, we concluded that the innovative innovation behavior, role satisfaction, and professional identity have positive impact towards the self-leadership of Taekwondo instructor in China. With the basis of this research conducted, Taekwondo instructor should initiatively practice self-discipline which targeting to provide better education environment for the students. Nonetheless, the innovative behavior of instructors allowed to enhance the self-satisfaction which then allowed the respective students to practice in proper way. Along with the improvement of students, the instructors will have higher recognition in their career-path.