배교에서 밀고로 이어지는 악행과 이를 멸시와 조롱으로 처단하는 정죄는 모두 인성의 유약함에서 비롯된다. 본고는 유약한 배교자이자 밀고자였던 특정 인물의 회개와 그 회심을 포용하는 박해 시기 교회 공동체를 조명하면서, 조선 가톨릭교회의 신앙이 어떻게 동시대 교회의 신앙으로 발전적인 계승이 가능할지에 대한 고민을 관련 사료를 면밀히 분석하며 전개했다. 이는 선행 연구와 그 실천적 이해가, 순교와 배교의 흑백논리 속에서, 순교와 선 그리고 배교와 악을, 인위적으로 짝지으면서 초래한, 순교자 현양의 단편적 한계를, 우회적으로 극복하려는 시도이기도 하다. 1866년 조선 정부는 보편 교회를 향하여 전대미문의 탄압을 감행했다. 본고는 이 야수적 폭력의 수많은 희생양 가운데, 피영록이라는 인물의 행적에 집중했다. 본고는 첫째, 피영록의 성장 배경과 신앙 수용 그리고 고문을 못 이기고 불가피하게 범하게 된 배교와 밀고 행적을 연대기적으로 살펴보았고, 둘째, 피영록의 회심과 회개를 수용하는 공동체의 태도와 그 의미를 고찰했다. 셋째 피영록이 증언한 ‘1866년 교구 시복 재판’ 내용을 분석하며, 넷째 회심한 밀고자의 재판 증언 역시 신앙 증언으로 가치를 지닐 수 있는지의 여부를 타진했다. 1866년의 대박해 한 복판에서, 배교와 밀고라는 오욕의 대명사였던, 피영록의 회심과 그의 재판 증언은, 그 자체가 신앙 고백은 아니었으나, 그가 속해있던 교회 공동체와 구성원들의 신앙 결행과 그 과정을 꼼꼼히 증언함으로써, 회개의 신학적 가치를 재현하는 행위임에는 이론의 여지가 없다. 그리고 ‘멍석말이’를 하는 피영록을 바라보면서, ‘시편’을 합송하는 당대 교회 공동체의 장면이야말로 우리 시대 교회 구성원들이 죄로 물든 세계 속 타자를 어떻게 이해하고 포용해야 하는지를 선명하게 웅변하고 있다. 교회는 용서가 그 업이다. 교회사 연구 역시 용서의 기록을 발굴하고 판독하는 과업이다. 피영록을 용서했던 순교 시대 공동체는 우리 시대 교회와 교회사학의 과제가 무엇이어야 하는지를 다시 한번 환기시킨다. 그 시대의 ‘시편’과 우리 시대의 ‘시편’은 다르지 않기 때문이다.
Evil deeds as well as their punishments come from the human fragility. This study focused on a layman who was notorious for his transgressions against the Christian community during the governmental persecution on the Catholic Church in Korea. He was a well-bred Catholic though, but betrayed. He, as the informant, could not reject to aid and abet the persecutors. He however, repented at last. He made satisfaction for his errors. His penance touched the tender tears from the lay Catholics. He finally testified to the facts that his fellow Catholic martyrs’ lived lives and faiths. This paper examined the consistency of the Apostolic Forgiveness. This study tries to overcome the academic vulnerabilities of the former researches that have artificially disembodied the martyrdom from the whole structure of the Church under the persecution by the deceptive dualistic logics. In 1866, the royal court of Joseon Kingdom instigated and terrorized the Catholic Church. This journal traced the life of Pee Paul Young-rok(1843-?), one of the scapegoats of the cruel harassment. First, this article chronologically investigated his birth, his baptism, and apostasy. Secondly, this paper discovered his repentance, and tried to explain the significance of the communal empathy with his atonement. Thirdly, the study showed his testimonies on his fellow martyrs’ profession recorded in the Beatification Examination on the victims of 1866 persecution. Finally, this paper scrutinize the value of the former apostate’s demonstration as a sincere devotion. Although his witnesses at the court does not celebrated as a faithful piety, it was a cherished contribution to the theological appraisal of the apostates’ reconversions through the concrete description of his fellows’ martyrdom at least. Before his official testimony, the laity people of the Church should not have chanted the ‘Psalm’ together, observing painfully the former apostate Pee Paul of reparation, in ‘Meongseokmaree’, the battering punishment wrapped in carpet in public. This scene must be the persuasive command to the contemporary Church members to forgive one another as the faithful people embraced the notorious former deserter. Forgiveness is the business of the Church. The interpretation of the history of the Forgiveness is the business of the Church historian. The Church at the period of martyrdom hands over her assignments to the contemporary Church as the Psalm continues to sing His steadfast Forgiveness.