뜨로이쯔꼬예 문화는 북실위의 미하일로브까 문화와 제 2송화강의 발해-말갈 문화 그리고 고구려계의 발해 문화가 종합된 복합적인 양상을 보인다. 본고에서는 뜨로이쯔꼬예 문화의 선행 연구에서 상대적으로 주목받지 못했던 재갈과 등자 등 마구류에 대한 이해도를 높여보는 것을 첫 번째 목적으로, 발해와의 비교를 통해 특징적인 양상을 구체화해보는 것을 두 번째 목적으로 두고 분석을 진행하였다. 먼저 형식적, 계통적 특징 분석을 진행하였다. 재갈의 경우 S자형 함유가 장착된 철제 표비와 원환비가 주를 이루는데, 특히 이중 함외환과 인수의 역할을 대신하는 유환이 특징적이다. 등자의 경우 병부의 평면 형태가 방형에 가까운 철제 단병형 등자와 고리형 등자가 확인된다. 주로 남시베리아와 중앙아시아 초원지역 자료와 비교 분석한 결과 재갈과 등자에서 모두 유목문화의 계통적 특징이 확인된다. 뜨로이쯔꼬예 문화 마구의 특징적인 양상을 구체화해보기 위해 유사한 양상이 확인된 발해의 사리파고분군, 대해맹유적, 동청고분군 출토 마구와 비교 분석하였다. 단병형 등자와 고리형 등자에서 형식상의 공통점이 있으나, 3연식 표비와 환판비, 목심철판피 등자의 존재 등에서 큰 차이가 확인된다. 이 현상의 의미를 파악하기 위해 마구류 외의 요소들에서도 비교 분석을 시도했다. 일단 상기한 세 유적 중 사리파고분군에서 마구류 외에도 토광 내 목곽구조물과 화장 등의 매장방식, 심발형 토기의 특징적인 돌대 장식, 투르크식 대장식구 등의 비교를 통해 뜨로이쯔꼬예 문화와 가장 유사성이 높게 나타났다. 대해맹유적과의 비교에서는 투르크계 장신구와 원형계 말갈 패식, 뜨로이쯔끼식 ‘단검’ 등에서 유사성이 추가적으로 확인되나, 3연식 표비는 뜨로이쯔꼬예 문화에서는 출토되지 않은 큰 차이가 있다. 이는 대해맹유적이 다층위유적인 관계로 발해 이전의 한대 문화층의 영향이 재갈에서도 같은 맥락으로 나타난 것이라 보았다. 동청고분군과의 비교에서는 철제 단병형 등자가 공통되나, 목심철판피 등자와 환판비의 존재라는 큰 차이점이 있다. 이 형식의 등자와 재갈은 뜨로이쯔꼬예 문화와 달리 유입 가능성을 고구려를 비롯한 한반도 지역으로 보고 있으며, 주 묘제의 성격과 토기 기종 분석에서도 고구려의 전통을 비교적 강하게 유지한 발해 고분군임을 알 수 있었다. 연구결과는 다음과 같이 정리된다. 첫 번째로, 뜨로이쯔꼬예 문화의 재갈에서는 표비와 원환비에서 보이는 이중외환 형식의 함과 유환을, 등자에서는 단병형과 고리형 형식 자체를 근거로 투르크계의 유목문화적 요소들이 내재되어 있음을 알 수 있었다. 두 번째로, 발해 마구와의 공통요소는 철제 단병형 등자와 고리형 등자다. 그러나 발해의 3연식 표비와 목심철판피 등자는 뜨로이쯔꼬예 문화의 마구 양상과 확연히 다른 요소이며, 이는 마구 외의 자료 분석으로 이전 시기 문화층과 고구려를 비롯한 한반도 지역의 영향이 마구에서도 보여졌다는 점을 알 수 있었다. 뜨로이쯔꼬예 문화에 대한 선행 연구들에서는 주로 토기에 집중된 분석이 진행되어 온 관계로, 본 연구에서는 마구를 중심으로 그 양상을 분석했다는 점에서 의의를 찾아볼 수 있을 것이다.
Troitskoe culture is a combination of the Mikhailovka culture of Northern Shiwei, the Balhae-Mohe culture of the Second Songhua River, and the Balhae culture of Goguryeo. In this article, we conducted research on Horse Trappings such as bits and stirrups, which were relatively unnoticed in past research on Troitskoe culture. The first purpose of this article is to improve understanding of the Horse Trappings of Troitskoe culture. And the second purpose is to identify characteristic aspects through comparison with Balhae. First, we proceed with the analysis of form and cultural effection. It was mainly compared to data from South Siberia and grasslands in Central Asia. In addition, cultural characteristics of nomadic culture were identified in both bits and stirrups. In order to learn more about the characteristics, it was compared and analyzed with the Saripa tombs, Daehaemeng relic, and Dongcheong tombs where similar patterns were identified in Balhae. Formal commonalities have been found in short handle stirrups and ring stirrups. However, a big difference can be seen in the existence of three-bar bits, ringed plate bits, and stirrups with wooden frames. In order to understand the meaning of this difference, we also tried comparative analysis on other factors other than Horse Trappings. Among the three sites, the Saripa tombs were the most similar. Not only is it similar in the Horse Trappings, but it is most similar to Troitskoye culture through comparisons of burial methods such as wooden structures and cremation, characteristic decorations of deep bowl pottery, and Turkic belt ornament. Comparisons with Daehaemeng relic showed similarities in Turkic ornaments, circular ‘Mohe type plaques’ belt ornaments, and Troitsky ‘daggers’. However, there is a big difference that the three-bar bits has not been excavated from the Troitskoye culture. This phenomenon is attributed to the influence of the occupation layer of the Han Dynasty before Balhae. In comparison with the Dongcheong tombs, it was found that the short handle stirrups had something in common. However, there is a big difference between the existence of ringed plate bits and stirrups with wooden frames. Unlike Troitskoye culture, this type of stirrup and bits are regarded as a region of the Korean Peninsula, including Goguryeo. Analysis of the characteristics of the main types of tombs and pottery shows that the Dongcheong tombs were Balhae tombs, which maintained a relatively strong tradition of Goguryeo. Prior studies of the Troitskoye culture have mainly focused on pottery. Therefore, the meaning of this study can be found in that it analyzed features centered on the Horse Trappings.