오형석
(Hanyang University)
지우영
(Hanyang University)
이재범
(Korea National University of Transportation)
박찬배
(Korea National University of Transportation)
이주
(Hanyang University)
이형우
(Korea National University of Transportation)
기존 철도 분기부 히팅시스템은 전열선 방식으로, 레일과의 접촉면을 통한 전도방식으로 열을 전달한다. 기존 히팅장치는 간단한 구조와 간편한 설치로 채용되고 있으나, 레일은 열 전달 범위가 넓어 가열에 많은 시간이 필요하다. 본 논문에서는 열이 전달되는 범위를 최소화하고 적설 구간만 융설하기 위한 유도가열방식 히팅장치 설계, 시뮬레이션 해석 및 프로토타입 제작을 수행하였다. 프로토타입의 발열 성능 확인을 위한 유사 동절기 환경을 모사하여 실험을 수행하였다.
The conventional heating system, referring to the electric heating wire type in railway turnouts, transfers heat by conduction through the contact surface with the rail. It has an advantage in that is a simple structure with a simple installation process, but the rail has a wide heat transfer range and requires a considerable amount of time to heat up. In this paper, the induction heating system design, a simulation analysis, and prototype production were conducted to minimize the range of heat transfer and to melt only the snow-covered section at point of a railway turnout. The experiment was performed by simulating a winter environment to analyze the heat performance of the prototype.