메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
李美淑 (명지대학교)
저널정보
한국일본어학회 일본어학연구 일본어학연구 제69집
발행연도
2021.9
수록면
107 - 126 (20page)
DOI
10.14817/jlak.2021.69.107

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper aims to illuminate the socio-cultural characteristics of the national language textbooks, which Korea and Japan intend to make their students influenced by, through drawing on the significant differences between categories that appear in lexical distributions by areas of the meaning of vocabulary in the current national language textbooks for middle school students in Korea and Japan.
For a qualitative change, the lexical distributions were compared according to the five major categories of Bunruigoihyou (1964, 2004). In the case of Korean textbooks, there are significant differences in the order of <1.2>, <1.4>, and <1.3> based on the total number of words. In the case of Japanese textbooks, significant differences are in the order of <1.5> and <1.1>. It was also compared with Lee(2020) that analyzed the vocabulary of a first-year textbook, which revealed the significant difference in <1.2> and <1.3>, <1.5> is shrinking. Therefore the characteristics of first-year textbooks are now slightly ambiguous.
These tendencies were also found in the medium categories. In the case of Korean textbooks, significant differences were found in <human>,<race·people>, <family>, <members·position> <duty>, <mind>, <economy>, <dwelling>, <clothing>, <foodstuff>, <body> and <life>. On the other hand, Japanese textbooks are different from Korean ones in terms of <instruction>, <quantity>, <time>, <space>, <living organism>, <nature·object>, <animal>, <creation·writing>, and <machinery>.
In particular, Korean textbooks have more vocabulary associated with humans and families than Japanese ones, while Japanese textbooks have more words related to information literacy which is the same tendency shown in the previous textbooks. In addition, the revision of Japanese textbooks has resulted in a decrease in literature-related vocabulary and an emphasis on environmental and ecological themes.

목차

Abstract
1. 연구 목적
2. 연구 배경
3. 분석 방법 및 선행연구
4. 한·일 중학교 3년분 교과서 어휘의 개별어수 및 전체어수
5. 한·일 중학교 3년분 교과서 어휘의 상위빈도 100어
6. 한·일 중학교 3년분 교과서 어휘의 대분류 (5개 영역)
7. 한·일 중학교 3년분 교과서 어휘의 중분류 (43개 영역)
8. 전체어수 중분류에서 유의차가 높은 항목
9. 결론 및 앞으로의 과제
참고문헌
要旨

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0