본 논문은 공예 · 미술 · 디자인 협업에 의한 디자인 콜라보레이션 2.0의 개념을 고찰하고 사례 및 유형, 글로벌마켓에서의 평가를 분석하여 향후 관련 디자인산업 발전에 도움이 될 수 있도록 이론적이고 체계적인 학술 자료를 제공하고자 연구되어졌다. 연구방법은 인터넷을 이용한 국내외 정보 D/B 및 네트워크 검색, 논문과 단행본을 포함한 도서 · 출판물등 문헌조사를 통한 고찰 및 분석이 중심이 되었다. 연구범위에는 공예 · 미술 · 디자인 협업에 의한 디자인콜라보레이션 2.0 개념 고찰과 사례 및 유형, 글로벌마켓에서의 평가에 대한 분석, 그리고 디자인 콜라보레이션 2.0의 확장성에 대한 논의와 제언이 포함되어진다. 연구의 내용과 결과는 다음과 같다. 첫째, 디자인콜라보레이션 2.0의 개념은 오랜 세월 동안 이어져 내려온 장인적 기술지식과 독특한 표현방식의 전통공예 · 미술을 현대 산업디자인 영역에 적용시켜 향후 새로운 형태의 지속가능한 디자인제품을 창조하고자 하는 것이다. 둘째, 전통공예 · 미술과 현대 산업디자인에 대한 비교분석 결과, 단일 vs 대량 생산방식, 수공예 vs 기계제작공정 및 기술, 그리고 제작물 결과(Artefact)에 이르기까지 확연한 차이점을 가진 것으로 나타났다. 셋째, 디자인콜라보레이션 2.0의 특성은 고유한 장인정신(Craftsmanship)과 유니크(Unique)함을 기반으로 이어져 온 전통공예 · 미술 영역의 여러 요소들이 산업디자인 분야에 적용되어질 수 있는 다양한 조건들(Various Conditions)을 갖추고 있다는 것이다. 넷째, 다양한 디자인제품 사례 분석을 통하여 소비자들은 자연친화적이며 인간의 손길을 거친 수공예적 요소를 발견하고, 독특함과 개성에 가치를 부여하며 더 큰 만족을 느끼는 것으로 나타났다. 다섯째, 디자인콜라보레이션 2.0 관련 제품들은 2019-2024 년 동안 연평균 11 % 이상 글로벌마켓에서 성장할 것으로 예측되어졌으며, 21C 글로벌마켓에서의 성장 가능성을 점차 확대해 나가고 있는 것으로 분석 되어졌다. 마지막으로 향후 디자인콜라보레이션 2.0 제품들의 발전과 성장 가능성을 넓혀 가기 위해서는 그 자체만의 고유한 스토리를 다양한 방식으로 표현해 낼 수 있는 전통적 · 지역적 개별성을 무한 자원으로 활용해나갈 필요성이 제안되어졌다. 본 연구가 관련 산업과 연구에 학술적 · 이론적 자료로서 활용되어질 수 있기를 기대한다.
This article is designed to offer theoretical data and systematic scholarly materials through consider a concept of ‘Design Collaboration 2.0’ lied on collaboration of craft · art · design, and analysing its cases, types, and a evaluation in global market to finding a developing prospect of design field in the future. The main method of this article is to review and analyze the data from internet D/B in domestic and abroad, and variety of literatures including thesis, books, periodicals and the other publications. A consideration of a concept of ‘Design Collaboration 2.0’ lied on collaboration of craft · art · design, an analysis on its cases, types, and a evaluation in global market, and a discussion and suggestion of ‘Design Collaboration 2.0’ expandability were studied in this article. The summary of contents and results of this article are as below. First, a concept of ‘Design Collaboration 2.0’ lies with creating a new shape of sustainable design product combining a traditional craft · art which handed down many years of artisan skills knowledge and unique way with modern industry design field. Second, a glaring difference was appeared from a single vs mass production basis, handmade vs mechanical manufacturing process and technology, and up to an artefact as a result of comparative analysis in this study. Third, carrying a various conditions in the field of industrial design that can be applied with some diversity elements of craft · art sphere which grows on inherent craftsmanship and uniqueness are presented as the characteristic of ‘Design Collaboration 2.0’. Fourth, a result of analyzing design product cases shows that consumers were satisfied by finding some elements such as a nature-friendly and human-touch handmade requisites, and assigned a value to the uniqueness and individuality on them. Fifth, it was analyzed that design products which related with ‘Design Collaboration 2.0’ could be developed an average of more than 11% during 2019-2024, and gradually expanded its potential for growth in 21C global markets in the future. Finally, for expanding of develop and growth potential of ‘Design Collaboration 2.0’ products, a necessity utilizing infinite resources from traditional · regional elements having an original story which could express diverse way in products was suggested in this article. It is expected that this paper would be utilized as academical · theoretical data for its related design industry area in domestic and abroad.