본 연구는 중・고등학교 학생들의 선행학습을 유발하는 학교 외부 요인과 그에 대한 해소 방안 및 공교육 강화를 위한 장기적인 방향과 단계적 추진 전략을 모색하는 데 그 목적이 있 다. 이에 본 연구는 선행학습을 유발하는 학교 외부 요인을 탐색하고자 학생, 학부모, 교사 총 19명을 대상으로 심층면담을 진행하였다. 아울러 전문가 및 관련자와의 초점집단 면담을 통해 학교 외부의 선행학습 유발 요인을 해소하기 위한 방안을 마련하고자 하였다. 연구 결과, 학교 외부의 선행학습 유발 요인으로는 개인 차원의 불안감과 경쟁의식, 고입 및 대입 준비, 학교 차원의 상대평가 방식, 교과내용의 어려움과 양의 과다, 사회 차원의 학 벌주의, 학력주의, 경쟁문화, 학원의 생존 전략 등이 제기되었다. 이에 대해 정부 정책의 장기적인 방향과 단계적 추진 전략을 제언하면 다음과 같다. 정 책・제도 측면에서 첫째, 특목고 및 자사고의 학교 설립 목적에 맞는 학교 운영, 둘째 성취수 준 중심의 절대평가 실시 및 진학 자료 활용, 셋째 고등학교 교육과정의 난이도와 학습 양의 축소, 넷째 사교육 업체 홍보의 영향 평가 및 관리・감독 강화를 제안하였다. 사회・문화 측 면에서는 첫째, 학벌사회 인식 해소를 위한 연구 및 홍보 강화, 둘째, 학부모 불안감 해소를 위한 사교육 홍보 효과 조사 및 학부모 교육 강화, 셋째, 교육현장에서 과정에 기반을 둔 교 사의 피드백 제공을 선행학습 해소 방안으로 제안하였다.
The purpose of this study is to seek the factors of the outside school inducing prior learning of middle and high school students, the solutions for it and a long-term direction and a phase development strategy for improving schooling. This research was conducted in-depth interviews with 19 students, parents and teachers to search the in-depth contents about causal factors and solutions of prior learning. Also, this study was likely to determine the factors inducing prior learning and provide the solution for it through focus group interview with professionals and those involved. As the result, the factors causing prior learning are suggested an anxiety of an individual level and a competitive sense, preparations for high school and university entrance, a relative evaluation of a school level, a difficulty of curriculum contents and an excessive workload, an academic factionalism, an academic elitism and a competition culture of a society level, surviving strategies of private educational institutes and so on. About this, the long-term direction of the government policy and the phase development strategy are as follows. In the policy and institution aspect, there are needed; first, a school management appropriated for the school establishment purpose of special-purpose high schools and autonomous private high schools, second, an absolute evaluation implementation of the center of achievement standards and an use of materials for entering schools, third, a reduction of the high school’s curriculum level of difficulty and workload, forth, an enhancement of an influence valuation, management and supervision of private educational institute promoting. In the society and culture aspect, there are suggested as solutions for reducing prior learning; first, an enhancement of studies and promoting for solving the academic elitism cognition, second, an investigation of private education effects and an enhancement of parents education for solving the anxiety of parents, third, a provision of teachers’ feedback based on the process in schools.