대형 e스포츠 기업들의 가파른 성장과 달리 중소규모 e스포츠 기업들은 개발인력 부족, 외부 지식재산권 의존, 투자 위축 등으로 경영상 어려움을 겪고 있다. 중소 e스포츠 기업의 활성화는 신규 개발자 채용과 산업의 선순환 구조 구축에 있어 매우 중요하다고 볼 수 있다. 이에 본 연구에서는 중소 e스포츠 기업의 재무지표 분석을 통해 경영현황을 파악하고, 이를 바탕으로 발전방안을 모색하는 데 연구의 목적이 있다. 이를 위해 금융감독원 전자공시시스템(DART)을 활용하여 2017년부터 2020년까지 4년간의 게임빌, 넥슨지티, 넵튠, 미투온, 액토즈소프르, 위메이드, 조이시티의 재무지표(성장성, 수익성, 안전성, 활동성)를 분석하였고, 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 성장성 분석 결과, 미투온이 가장 높은 성장성을 나타냈지만, 다른 기업들은 조이시티, 게임빌을 제외하고 낮은 성장성을 나타냈다. 둘째, 수익성 분석 결과 미투온은 꾸준한 플러스 증가율을 보여줬지만, 다른 기업은 꾸준히 증가하지 않았다. 셋째, 안전성 분석 결과 게임빌을 제외하고 대부분 기업이 안전성에 크게 문제가 없는 것으로 나타났다. 넷째, 활동성 분석 결과 조이시티를 포함한 다수의 기업이 양호한 것으로 나타났다. 종합하면 중소 e스포츠 기업은 전 산업 중소기업의 평균과 비교했을 때 성장성과 수익성은 긍정적으로 바라볼 수 없지만, 안전성과 활동성은 비교적 양호한 것으로 나타났다. 이에 성장성 · 수익성을 높이기 위해 기업 인수, 콜옵션, 암호화폐, 광고, 배틀패스, 지식재산권을 적극적으로 활용해야 하고, 정부 차원에서 문체부 내 e스포츠 관련 조직 신설, 각종 규제 재검토, 부정적 인식 재고에 힘써야 할 것이다.
Unlike the rapid growth of large e-sports companies, small and medium-sized e-sports companies are experiencing management challenges due to a lack of game developers, the dependence on external intellectual property (IP), and reduced investment. The revitalization of small and medium-sized e-sports companies is imperative in hiring new game developers and building a virtuous circle of the e-sports industry. Therefore, the purpose of this study was to identify the management status of small and medium-sized e-sports companies through the analysis of the companies" financial indicators and create the development plan of them. To this end, the present used the Financial Supervisory Service Electronic Disclosure System (DART) to analyze financial indicators (growth, profitability, safety, activity) of Gamevil, Nexon GT, Neptune, Me2on, Actoz-Soft, Wemade and Joycity for four years from 2017 to 2020, and the results are as follows. First, in the growth analysis, Me2on showed the highest growth rate, but other companies showed low growth except for Joycity and Gamevil. Second, in the profitability analysis, Me2on showed steady growth, but no other companies did not show steady growth. Third, in the safety analysis, most companies except Gamevil have no major safety problems. Fourth, in the activity analysis, many companies including Joycity showed good activity. In sum, small and medium-sized e-sports companies have no major problems in safety and activity, but their growth and profitability are somewhat slowing. To increase growth and profitability, small and medium-sized e-sports companies should actively utilize mergers and acquisitions (M&A), call options, cryptocurrency, advertising, battle passes, and intellectual property rights, establish an e-sports-related organization in the Culture, Sports, and Tourism Ministry, abolish e-sports-related regulations, and reconsider negative perceptions toward e-sports at the government level.