본 연구의 목적은 무용이 발달장애 아동 및 청소년의 사회·정서적 변인에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 연구방법은 2000년 1월부터 2020년 12월까지 국내에 발표된 논문 중 선별기준에 적합한 19개의 연구를 대상으로 CMA ver.3(Comprehensive Meta-Analysis)을 사용하여 메타분석을 실시하였다. 분석 변인은 사회적 변인군(사회·정서발달, 사회성, 대인관계, 부적응행동, 적응행동)과 정서적 변인군(자기효능감, 자아존중감, 자기표현, 자아개념)이다. Hedge’g를 적용하여 효과크기를 추정하였고, 출판편의와 민감도 진단검사를 통해 내적 타당도를 확인하였다. 연구결과 첫째, 전체 사회·정서적 요인(0.811, 29.1%)에는 큰 정도의 효과크기를 보였다. 둘째, 전체 사회적 변인군(0.785, 28.23%)에는 중간 정도의 효과크기를 보였고, 사회성(1.227, 39.8%), 문제행동(-0.813, 29.1%)에서는 큰 정도의 효과크기를, 적응행동(0.594, 22.24%)에서는 중간 정도의 효과크기를 보였다. 셋째, 전체 정서적 변인군(0.996, 33.89%)에는 큰 정도의 효과크기를 보였고, 자기효능감(1.6, 44.52%), 자기표현(1.055, 33.31%), 자아존중감(0.733, 26.73)에서도 큰 정도의 효과크기를 보였다. 넷째, 연구 대상자 연령군에서는 아동 집단(0.599, 22.24%) 보다 청소년 집단(0.904, 32.64%)에서 더 큰 정도의 효과크기를 보였다. 다섯째, 프로그램 유형은 무용교육(0.899, 31.33%), 무용/동작치료(0.764, 27.64%)순으로 모두 높은 효과크기를 보였다. 프로그램 실시는 1회기 진행시간은 40분~60분(1.113, 37.08%), 주당 회기 수는 2~3회(0.798, 28.52%), 총회기 수는 31회 이상(2.144, 48.38%)에서 가장 큰 효과크기를 보였다. 본 연구에서는 무용이 발달장애 아동 및 청소년의 사회·정서적 요인 향상에 효과적인 활동임을 확인하였고, 하위변인과 무용 중재방법에 관한 종합적인 정보를 제공하였다. 본 연구는 국내 발달장애아동을 대상으로 무용의 효과성을 분석한 첫 번째 연구로 의의가 있으며 추후 장애무용연구 및 현장 적용을 위한 근거 자료로 활용될 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to investigate the effect of dance intervention on variables related to social and emotional factors in children and adolescents with developmental disability. This study conducted a meta-analysis using CMA ver. 3 (Comprehensive Meta-Analysis) version 3 on 19 studies that meet the inclusion criteria among the studies published in Korea from January 2000 to December 2020. The outcome clusters included social·emotional development, sociality, interpersonal relationship, maladjusted behaviors, and adaptive behavior in social factors and self- efficacy, self-esteem, self-expression, self-concept). Effect size were calculated using Hedge’g. We examined the publication bias and Jacknifed Residual for internal validity. The results were as follow. First, the overall effect size was large(0.811). Seconde, the social variable cluster was medium(0.785), including sociality(1.227), maladjusted behaviors(-0.813), and adaptive behavior(0.594). Third, the emotional variable cluster was large(0.996), including self- efficacy(1.6), self-expression(1.055), and self-esteem(0.733). Forth, the overall effect size was higher in the adolescent group(0.904) than the children group(0.599). Fifth, both dance program and dance/movement therapy showed a high effect size. With regard to program implement, 40~60 minutes per a class (1.113), 2~3 times per a week (0.798), and over 31 times for the total frequency were more effective than other variables to perform dance program. In conclusion, this study showed the effectiveness of dance for improving social and emotional factors, providing comprehensive informations on the implementation of dance program.