성경에서 “언약” 사상은 중요한 주제 중 하나이다. 그러나 바울 서신의 경우, “언약”(‘디아떼케,’ διαθη?κη)이라는 표현이 자주 등장하지 않기 때문에, 학자들은 ‘과연 언약 사상이 바울에게 중요한 신학적 주제였는지’ 흥미로운 질문을 던지곤 한다. 논문 지면의 한계 때문에, 이 문제를 자세하게 다룰 수 없지만, 이 주제에 얽힌 학자들의 이견(異見)을 간략하게 보여준 이후, ‘디아떼케’가 등장하는 문맥 안에서 그 의미를 살펴야 한다는 전제를 설정한다. 이 전제 위에서, 본 논문은 고린도전서 11:25에 등장하는 “디아떼케”가 함축하는 의미를 고찰한다. 이를 위해, 무엇보다도 이 표현이 속한 11:17-34에서 반복적으로 등장하는 단어들인 ‘쉬네르코마이’(συν?ρχομαι)와 ‘에스띠오’(?σθ?ω), 그리고 ‘피노’(π?νω)를 살펴보고, 그 당시의 그리스-로마의 가옥(triclinium과 atrium) 안에서 부유한 신자들과 가난한 신자들이 주의 만찬을 위해 같은 시간과 장소에 모여, 도저히 칭찬할 수 없는 “분쟁”과 “파당”이 일어났음을 필자는 밝힌다. 비록 이 사건이 그 당시의 문화적인 관습에서 기인한 것이라고 할지라도, 이 사건은 관습 이상의 내용, 즉 영적인 공동체 안에서 일어나서는 안 되는 심각한 일이었다. 바울은 교회의 심각한 위기를 해결하기 위해, 주의 만찬을 기념하는 떡과 잔 의식에서 예수 그리스도가 하신 말씀을 상기시키면서, 이들의 모임은 예수의 죽음에 의해 맺어진 새 언약 공동체임을 드러낸다. 필자는 11:25의 새 언약이 예레미야 31:31-34에 언급된 새 언약의 성취이며, 고린도 교인들 각자 안에 내주한 성령을 암시한다고 주장한다. 더 나아가, 이들이 성령의 인도함을 따라 합당하게 행동해야 했음에도 불구하고, 새 언약 백성의 정체성에 적합하지 않은 모습으로 공동체를 분열시켰음을 필자는 드러낸다. 이러한 상황에서 고린도 교인들의 모임이 새 언약 공동체로 회복되기 위해, 바울은 두 가지를 권면하고 있음을 필자는 설명한다. 첫째, 이들은 영적인 공동체가 무엇인지 옳게 분별해야 한다(‘크리’[κρι?-] 어군). 둘째, 이들은 양과 질이 다른 음식을 각기 다른 곳에서 먹지 말고(‘프로람바노,’ προλαμβ?νω), 서로 환영하며 받아들여야 한다(‘에크데코마이,’ ?κδ?χομαι). 이렇게 고찰함으로써, 결론적으로 고린도전서의 “새 언약”의 함축적인 의미는 옛 언약인 시내산 언약과 전혀 다른 것이며, 또한 예레미야 31:31-34에서 약속되고 예수 그리스도의 죽음에 의해 성취된 것이며, 신자들 안에 내주한 성령과 관련되어 있음을 필자는 주장한다.
The “covenant” is one of the important themes in the Bible. However, because of infrequency of the expression “covenant” (διαθη?κη) in the case of Paul’s epistles, scholars often ask, “Is the covenant thought really important to Paul?” Due to the limitations of the paper’s space, this issue cannot be dealt with in detail, but after briefly showing some scholars’ opinions on this subject, I establish the premise that its meaning should be examined in each context in which διαθη?κη appears. The goal of this study is to find the implication of διαθη?κη in 1 Corinthians 11:25. To this end, above all, I investigate several words such as συν?ρχομαι, ?σθ?ω, and π?νω repeatedly appearing in 11:17-34 and illuminate the serious incident among the Corinthians in light of the Greco-Roman house structures (triclinium and atrium). Then, I reveal that rich and poor believers in the Corinthian community gathered together at the same time and place for the Lord’s Supper, and there were “divisions” and “factions” in the meeting that scarcely commend them. Although this case originated from the cultural customs of the time, for Paul, it was beyond the custom and a serious thing that should not happen in the spiritual community. To solve the serious crisis in the church, he reminds the Corinthians of Jesus Christ’s words at the bread and cup rituals celebrated at the Lord’s Supper. He also reveals that their gatherings are a new covenant community formed by Jesus’ death. Taking notice of the new covenant at 11:25 as the fulfillment of the new covenant mentioned at Jeremiah 31:31-34, I disclose that it implies the Holy Spirit who dwells within each of the Corinthians. For Paul, in spite of the fact that they had to live according to the guidance of the Holy Spirit, they had split the community regardless of the identity of the new covenant people. Paul encourages the Corinthian church to be restored as a new covenant community: first, they must rightly discern what the spiritual community is (κρι? word group). Second, they should not eat (προλαμβ?νω) foods of different quantity and quality in different places, and rather welcome and accept (?κδ?χομαι) each other. With reasonable results above, I come to a conclusion that “new covenant” in 1 Corinthians implies: first, it is promised in Jeremiah 31:31-34 and fulfilled by the death of Jesus Christ. Second, it is different from the old covenant, Sinai. Third, it is related to the Holy Spirit dwelling in believers.