이 연구의 목적은 한국 직업교육학회에서 발행하는 직업교육 연구 학회지를 분석하여 직업교육 연구의 방향을 제시하는 것이다. 분석대상 논문은 2008년 27권 1호부터 2017년 36권 2호까지 총 436편이다. 연구 방법은 연구자 특성, 연구비 수혜 현황, 연구 방법, 연구주제를 분석하였다. 분석한 내용은 1998년부터 2007년까지 10년의 연구 동향을 분석한 것과 비교하여 직업교육 연구의 추이를 살펴보았다. 연구 결과는 첫째, 연구자의 특성은 단독 수행 논문과 5명 이상 공동 수행한 논문이 감소하였고 2명 공동 수행한 논문이 늘어났다. 교신저자의 경우 대학교 교수들이 높았으며 연구기관의 교신저자는 감소하였다. 둘째, 연구비 수혜의 경우 대학교에서 연구비를 지원받아 수행한 논문이 늘어났으며, 다른 기관들에서 지원하는 연구비는 줄어든 것으로 나타났다. 셋째, 연구방법의 경우 실험연구가 늘어난 반면 조사연구, 문헌 연구, 개발연구가 감소하였다. 연구대상 기관의 경우 고등학교와 대학교, 기업체가 늘어났다. 넷째, 연구주제는 큰 변화가 없었다. 연구주제는 여전히 직업교육 과정 및 프로그램 개발 관련, 학습자 특성, 평가와 측정 관련된 연구들이 꾸준히 연구되고 있다. 이 연구에서 나온 결론을 바탕으로 향후 ‘직업교육 연구’ 방향이나 시사점을 줄 수 있는 제안을 하면 다음과 같다. 첫째, 현재까지 연구된 다른 학회의 학술지를 함께 비교·분석해 볼 필요가 있다. 둘째, 이 논문에서 사용한 분석 틀 외에 다른 분석 틀을 통하여 연구해 볼 필요가 있다. 셋째, 한국 직업교육학회가 직업교육에 대한 학문적 체계성을 구축하기 위하여 연구논문의 방향을 문헌 연구와 이론연구를 증편할 필요가 있다.
The purpose of this study is to present the direction of vocational education research by analyzing the Journal of Vocational Education Research published by The Korean Society for the Study of Vocational Education. A total of 436 papers were analyzed from 27th issue in 2008 to 36th issue in 2017. The research method was analyzed on the characteristics of the researchers, the status of receiving the research expenses, the research methods, and the research themes. The analysis analyzed the trend of vocational education research compared to the analysis of research trend of 10 years from 1998 to 2007. The results of this study are as follows: First, the characteristics of the researchers were reduced in the case of single-handed papers and co-papers of more than 5 persons, In the case of correspondent authors, university professors were high and correspondent authors decreased. Second, in the case of benefiting from the research fund, the number of research papers supported by the university has increased, and the amount of research funding supported by other institutions has decreased. Third, the research type increased while experimental research, literature research, and development research decreased. the number of high schools, universities, and businesses increased for the study institutions. Fourth, there was no major change in research topic. Research topics are still being researched related to vocational curriculum and program development, learner characteristics, evaluation and measurement. Based on the results of the research, the following suggestions are made. First, it is necessary to compare and analyze the academic journals of other academic journals studied so far. Second, it is necessary to study through the analysis framework other than the analysis framework used in this paper. Third, the Korean vocational education institute needs to increase the literature review and theoretical research in order to establish the academic identity of vocational education.