코비드19의 세계적 유행에서 대학의 강의나 선교, 상담에서 비대면 방식을 사용하고 있다. 이것은 온라인 기술의 단순한 적용에 국한되지 않는다. 이 기술은 비대면 상담에서 상담의 양상을 변화를 초래하고 있다. 비대면상담에서 상담자와 내담자의 신체는 한 공간에 공존하지 않고, 양자의 상호작용은 시각과 청각 자료만으로 구성되기 때문이다. 비대면 상담을 촉진하는 환경의 원리를 찾기 위해, 정신분석의 작업에서정신분석 상황과 일상 사이에 경계선을 설정하는 정신분석적 프레임의 특징을 분석했다. 이것의 일반적 특징으로 안정성, 촉진성, 그리고 개별성을 확인했다. 이 원리들에 근거해서, 온라인 상담의 과정과 효과를 촉진하는 환경의 조성 방법을 제시했다. 첫째, 비대면 상담의 환경에서 안정성을 위해, 안전하고 조용한 환경, 비밀이 보장되는 환경, 그리고 예측이 가능한 환경을 조성한다. 기술적 안정성은 다중적 의사소통망과 숙련된 기술사용 능력의 확보를 포함한다. 환경적안정성은 조용하고 방음이 가능하고 평안한 공간과 위기 상황에서 연락망의구축을 포함한다. 그리고 관계적 안정성은 상담자에 대한 내담자의 적절한예측가능성을 포함한다. 특히, 내담자의 현실검증력의 유지를 포함한다. 둘째, 촉진성은 내담자의 공간, 자원, 그리고 매체의 공간의 사용과 확대를 통한 의식과 통찰의 확대이다. 이를 위해, 상담자는 내담자가 비대면 회기에서 자기 집이나 공간에서 활동을 할 수 있도록 기구나 재료를 미리 배송해서 제공할 수 있다. 혹은 자기 공간이나 매체에서 할 수 있는 활동을 통해내담자의 경험을 확장한다. 셋째, 내담자의 개별성을 수용하는 상담자들의 능력을 유지하기 위해 상담자는 자신의 지지환경을 찾고 구성한다. 코비드19는 상담자에게도 불안과 좌절을 초래하는 위협이 될 수 있다. 이것을 예방하고 이것으로부터 회복하도록 돕는 지지환경이다.
Under contemporary Covid-19 pandemic, the online technologies are to be incorporated into the counseling. It is not simply their application, but transformation of the mode. In online sessions there are not the counselor’s body and the client’s at the same place. They can communicate with each other only through audible and visual data. To find the principles for the optimal setting in the online counseling, the features constituting the psychoanalytic frame were explored. As a result its three general principles were constructed, including security, facilitation, and individuality. Based on the three principles, some methods were elaborated further. First, to form security. it is necessary to build safe, silent, comfortable, confidential, and anticipatory structures for the client in particular. There are technological security, space security, and relationship security. Technological security includes multiple channels in the communication between the counselor and client and technological mastery for the counselor in particular. Space security includes safe, silent and confidential space and network. Relationship security includes the counselor’s anticipatory behaviors and management. It is also included to maintain the client’s capacity for reality testing. Second, its facilitation allows the client to expand his or her consciousness and insight through experience. To enhance the experience, the material resources may be prepared and sent to the client by the counselor for the activities at the next session. Or the counselor may make use of the client’s own resources in his or her space to play or work together online. Also his or her frustration and fantasy due to Covid-19 may be explored. Third, a client’s individuality is to be preserved. It may be provided by the counselor’s capacity to accept or contain the client’s subjectivity. Even the counselor may perceive this pandemic as some threat and feel fear, frustration, or solitude. It may be significant for the counselor to find and create a stable and supportive environment.